17
Maj
11

Insikter om förr och tankar om sen, Socialdemokraterna i Borlänge

Jag växte upp i ett socialdemokratiskt Borlänge, ett samhälle som var så socialdemokratiskt att jag kände det i både kropp och själv utan att ens veta vad det innebar. Kommunalrådet och senare kommunstyrelsens ordförande Peter Hultqvist var lika självklar som tomten men man skulle nästan på rutin ogilla honom som Madickens ovän, den odrägliga snorungen Mia. Han drog in här och besparade där under min skoltid på 90-talets 50-talsskolor. I sena tonåren gick det ändå upp för mig att socialdemokraterna kanske var en, inte bara vettig organisation, utan faktiskt väldigt kompetent och intressant rörelse. Efter en tid som medlem i Liberala Ungdomsförbundet och en röst på Centerpartiet i EU-parlamentsvalet hittade jag min hitintills rätta tillhörighet inom socialdemokratin. Det tog mig en tid att förstå att den socialdemokrati som styrt den offentliga sektor i vilken jag vuxit upp i faktiskt inte var idiotisk utan har gjort en hel massa bra saker. Borlänge är på många vis en blomstrande stad med affärsverksamheter, kultur, idrottsevenemang och utbildningsmöjligheter. Jag insåg under mina resor i Sverige och i världen att detta är inget som växer på träd eller uppkommer slumpvist, det är politiska beslut som avgör en stads utveckling. Peter Hultqvist är numer en intressant förebild att följa både till jympagolvet och i rikspolitiken.

Men fortfarande kvarstår mina fördomar kring Borlänge arbetarekommun som en trög organisation med smala beslutsgångar och grånande frisyrer. Hur står det egentligen till? Det får jag se nu när jag närmar mig verkligheten, när jag på deltid lämnar Örebro och intresserar mig för politik i min hemstad. Spännande, eller?

1 Response to “Insikter om förr och tankar om sen, Socialdemokraterna i Borlänge”


  1. november 24, 2011 kl. 7:17 e m

    Ha, jag känner igen precis den beskrivningen av ett förgivetvarande socialdemokratiskt styre från Ludvika! 🙂


Kommentera

