01
Sep
09

dags igen

den politiska debatten slocknar aldrig även om den ibland försvinner bakom rubriker om mystiska mord, kidnappade barn eller en och annan naturkatastrof. jag har legat på den politiska latsidan under sommaren även om jag tagit första tillfället i akt att ge svar på tal om någon lockar till diskussion. som när stockholmaren i cafét vid den historiskt betydelsefulla plats där jag jobbade undrade varför kaffet och dammsugaren var så billiga: ”jo, det är därför att det är kommunalt och vi är sossar allihopa”, svarade jag bara för att reta den där stockholmaren med backslick & långärmad skjorta trots gassande sol. Det lät som att han trodde att världens affärsidé låg bakom de billiga priserna och en annan backslick-stockholmare undrade vem som drev cafét. jo, det är vi som sliter och springer benen av oss som får cafét att rulla och det är skattebetalare som gör det ekonomiskt möjligt med en sådan vacker besöksattraktion till vettiga priser. en privat affärsidkare skulle höja priserna på blåbärspaj och dricka så att ingen fattigpensionär ens hade råd med gårdagens bulle för halva priset. jag är tacksam för att kommunen driver ett och annat trevligt ställe där turister och bofasta kan njuta tillsammans och jag hoppas att både det ena och det andra kommer fortsätta vara i kommunal regi. vissa saker ska alla kunna få ta del av, till exempal som bra skolor, trevliga parker och historiskt betydelsefulla platser.

0 Responses to “dags igen”



  1. Kommentera

Kommentera

