10
Jul
09

I sommarregnet läser jag Michael Moore

Jag plockade fram en gammal goding av Michael Moore, intressant att läsa hans bok Lägg ner från 1997 såhär mitt i en ekonomisk kris. Jag bjuder på en smakbit:

”Jag antar att du inte tycker att det är ett dugg skenheligt att hysa åsikten att invandrare inte bör släppas in i USA, fast ingen av oss skulle ha varit här om inte våra förfäder på något vis hade myglat sig in. Förutom afrikansk-amerikaner (som fördes hit med våld) eller den amerikanska ursprungsbefolkningen (som var här först) är resten av oss resultatet av en ganska riskabel, lurig och tursam bedrift som våra förfäder och förmödrar utfört…

…Sanningen är givetvis att invandrare ofta arbetar hårdare än någon annan. De gör inte slut på socialbidragen eftersom många av dem undviker att ens söka bidrag av rädsla för att åka fast. Och brottsligheten i USA har sjunkit stadigt sedan 1991 – under en tid när antalet utlänningar utan uppehållstillstånd har ökat med 300 000 om året
Dessa olagliga personer är mer än villiga att utföra de arbeten som vi alla andra inte vill göra, det skitiga slitsamma jobbet – från att arbeta på fälten till att städa upp skiten som vi lämnat efter oss på hotelrummen. Och vad får de för tack för det? En massa klagomål från oss om att vi inte förstår vad de säger på sin brutna engelska i McDonald’s lucka. Pat Buchanan borde kanske arbeta där. Då skulle vi få precis det vi hade beställt redan första gången!
Nej, det vill du väl inte göra, Pat? Gud hade något bättre i sikt åt dig – den bästa tänkbara utbildningen, ett bra jobb, ett stort hus, en lydig maka och parkettplats till resten av livet. Du vill att någon annan ska städa upp efter dig, diska åt dig och skura bort tuggummi från golvet i ert hus.
Ändå – och det här förstår jag inte – vill du inte släppa indem i landetför att göra skitjobbet åt dig.Man både vill äta kakan och ha den kvar. Om du hävdar att alla som bor i USA ska vara medborgare från födseln så föreslår jag att du själv lägger dig på knä och torkar skorpan av urin från toalettsitsen. Varför ska jag behöva undervis adig i kapitalism? Invandrare, både lagliga och olagliga, arbetar hårt för att tjäna sina pengar och de blir konsumneter och hjälper oss därigenom att skapa arbetstillfällen. Jag tycker att det är ganska konstigt att högermänniskor inte ser att detta gynnar deras korrupta system. Kapitalister frodas på att exploatera arbetskraft – och vad finns det för bättre grupper att exploatera än ett gäng mexikaner eller kineser utan papper?”

0 Responses to “I sommarregnet läser jag Michael Moore”



  1. Kommentera

Kommentera

