04
Jun
09

Det är inte längre bort till EU än vad du gör det till

Många av de jag mött under valkampanjen inför europaparlamentsvalet är skeptiska inför att gå och rösta just för att de är skeptiska till EU. De tycker att EU känns långt bort och oviktigt. Men jag tror inte att det behöver vara längre avstånd från EU till dig än vad det är från dig till EU. Jag närmade mig min egen kandidat Hillevi Larsson genom att skicka ett mail med vad jag hoppas att hon kommer fortsätta driva för fråga om jag hjälper till att kryssa in henne i europaparlamentet. Inom ett dygn kom svaret:
”Tack så mycket för ditt stöd!  Jag kommer definitivt att fortsätta drivan Palestina-frågan! Bästa hälsningar Hillevi”  Likaså den socialdemokratiske europaparlamentskandidaten Åsa Westlund berättade för mig att hon mer än gärna mottar mail från svenska medborgare om olika frågor som hon jobbar med inom EU. Tyvärr så är det dock inte så många svenskar som hör av sig.

Jag tror inte att EU behöver vara så långt bort. Men EU kanske inte kommer och sätter sig i ditt knä utan att du måste engagera dig. Börja med att gå och rösta, gnällandet hemma vid köksbordet får en större tyngd om man i alla fall har använt sin röst för att försöka ändra något också.

0 Responses to “Det är inte längre bort till EU än vad du gör det till”



  1. Kommentera

Kommentera

