28
Maj
09

tafsa inte på mina affischer

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem

Nu börjar det märkas att ett val närmar sig ,europaparlamentsvalet. Kampanjen visar sig genom bland annat skyltar, affischer, flygblad och insändare. En dag förra veckan när jag cyklade hem mot Brickebacken såg jag en av moderaternas valplakat ligga sönderbrutet på gräsmattan vid bilvägen. Min första tanke var att jag borde ställa upp det, sticka den avbrutna pålen i marken igen. Jag tyckte det var ojuste att någon hade brutit av plakatets enda ben, det är ju en demokratisk rättighet att föra fram sina åsikter och jag ogillar dem som hindrar denna rättighet. Med en känsla av att något var fel cyklade jag ändå förbi i full fart utan att göra något. Hade det varit ett socialdemokratisk plakat hade jag snabbt och noggrannt reparerat alla skador. Denna gång var jag inte snäll mot moderaternas plakat även om jag är noga med att allas åsikter ska få komma fram så kändes det inte som min uppgift att hjälpa plakatet på fötter.

Jag behöver heller inte bryta av moderaternas plakat, jag använder istället mina goda motargument för att bryta ned deras ideologi och politik. Det är demokrati.

Idag när jag besökte universitetet såg jag att Folkpartitet varit där och affsischerat en hel del inför valet. Jag tänkte att vi socialdemokrater skulle behöva sätta upp nya affischer på universitetet då det var ett tag sedan sist. Men så upptäckte jag att Folkpartiet på flera ställen satt sina affsicher precis över våra socialdemokratiska. Det är dålig stil tycker jag. Det fick mig att slita ner ett par blå affsicher så att våra röda syntes igen.

Jag gillar inte att slita ner andras affsicher, jag vill inte använda ojusta metoder och jag anser heller inte att jag behöver  det eftersom den politik jag tror på räcker som metod för att vinna. Jag vill leva i en demokrati där människor engagerar sig politiskt, samtala och bryr sig. Jag är trött på att allt för många politiker bara gnäller på andra utan att själva komma med tydliga alternativ. Jag är trött på affisch- och plakatkrig.

Låt mina affsicher vara ifred så låter jag dina sitta uppe! Låt oss gå till val!

0 Responses to “tafsa inte på mina affischer”



  1. Kommentera

Kommentera

