17
Maj
09

rösta för sjutton gubbar o damer!

Politikern upplyser mig om två intressanta happenings när jag kommit hem från salsan.
för det första att NA har skrivit om de politiska bloggarna i Örebro och bland annat länkat vidare till min blogg MEN missat hans blogg, ja,jo – vill NA bara retas eller göra någon sur på riktigt? dessutom förringar NA bloggarnas betydelse inför valet på grund av att politiker inte sköter sina bloggar och ser till att de är levande. jag kan ta åt mig av den kritiken för det är svårt att läsa tidningar, titta på nyheterna, blogga om det som är aktuellt samt bedriva en valrörelse medans man samtidigt pluggar på heltid, försöker skaffa sig en god kondition och ett socialt liv. men jag tror att om alla drar sitt strå till stacken så är bloggandet en viktig pusselbit i den politiska debatten.
För det andra skriver Politikern om att vår statsminister öppnat upp för att ta ut avgifter på bibliotek. Jag häpnar! Jag blir förbannad! Biblioteken och all dess kunskap är något av de viktigaste vi har i vår demokrati. Regeringen har redan försvårat för flera svaga grupper i samhället när det gäller utbildning och försörjning, att dessutom begränsa åtkomsten till våra bibliotek vore en katastrof för ett jämlikt samhälle. jag hoppas statsministern hittar något annat sätt att ta tillbaka de pengar som han sänkt skatten med för miljonärerna.

SVT har partiledardebatt i kväll om varför det är viktigt att gå och rösta. jag upprepar det som sades av partiledarna: man behöver inte vara expert på EU eller ens tycka om EU – att gå och rösta handlar om att påverka EU i den riktning man vill. Om du inte röstar så gör någon annan det åt dig-
Vill man att marknaden styr så rösta blått, tycker man att människan är viktigare  än företagens vinstintressen så rösta rött.

DN skriver om vikten av att använda sin röst: ”De drygt 60 procent av väljarna som avstod från att rösta i förra EU-valet gav i praktiken sin röst åt dem som gick och röstade. Därför kan den som röstar den 7 juni påverka valresultatet mycket mer än den som röstar i riksdagsvalet 2010.”

0 Responses to “rösta för sjutton gubbar o damer!”



  1. Kommentera

Kommentera

