05
Apr
09

lite skit rensar magen – om kärlek och fördelningspolitik

efter en inspirerande helg tillsammans med andra studenter som insett att alla människor inte har samma förutsättningar och att det krävs en fördelningspolitik för att minska spänningar i samhället satte jag mig på en t-centralen-bänk med göteborgskillen.
han köpte en chokladkaka, alltså en sådan där stor rad med center som man kan bryta loss små bitar från. när han kom traskades från pressbyrån sa han glatt: ”titta, dom har markerat ge-bort-biten så att jag slipper fundera över hur mycket jag ska ge dig”
han bröt bort ge-bort-biten från chokladkakan och gav sålunda den till mig. det kändes nästan som fördelningspolitik. eller nåt. jag hade ingen choklad och han hade mycket, han gav bort en bit och märkte inte ens att den saknades för i slutet av chokladkakeätandet ville han inte ens ha den sista biten. jag blev dock superglad av den bit jag fick och vår relation (läs vårt samhälle) stärktes från bådas håll. en balans upprättades, ingen var bitter eller orolig för framtiden. vi klarade oss bra på vår choklad. nästa gång jag har choklad över ska han få av mig.

han ville ju inte ha sista chokladbiten heller så han var på väg att ge den till mig men tappade den istället på golvet på t-centralen. men jag som inte mycket har plockar såklart upp den, stoppar den i munnen, njuter av det lilla och hoppas på sjukdomsfrånvaro.

Man ska vara misstänksam mot människor som tycker att kärlek är viktigare än fördelningspolitik
– ta det som ett skämt, eller inte

0 Responses to “lite skit rensar magen – om kärlek och fördelningspolitik”



  1. Kommentera

Kommentera

