02
Apr
09

bonusdebatten

jag kan inte låta bli att kasta mig in i bonusdebatten. jag tycker att det vore intressant att få läsa forskning på hur människors syn på pengar styrs av beloppet de själva drar in varje månad. vad är det som gör att för vissa är 30 000/ månad mycket och för andra är 700 000 i månaden alldeles lagom?
jag säger varken bu eller bä men menar att när man använder andras pengar, pengar som inte räcker till på annat håll då borde man hålla igen lite mer än när det finns pengar så det bli över. skatte- och pensionspengar får man tusan inte slösa med. däremot privata företag som ägs av kapitalister är det inte mycket att göra åt. vi kan kräva rimliga löner, rättvisa löner och lämpliga villkor men hur mycket en ägare plockar ut till sin egen ficka är det i slutet marknaden som bestämmer.

men när fackliga ledare drar in tiotusentals kronor då förstår jag verkligen att undersköterskan Sara tappar förtroendet och det skakar om hela arbetarrörelsen. var det såhär det var tänkt att bli? att vänsters eldsjälar ska sätta sina löner efter den fria marknadens spelregler? vi har ju lärt oss från finanskrisen att det är en fara att spela högt.

jag fick tillbaka 9000 kr genom deklarationen och hoppar fortfarande jämfota av glädje. så ser du någonting som studsar i horisonten så är det antagligen jag som bara inte kan hejda mig!

0 Responses to “bonusdebatten”



  1. Kommentera

Kommentera

