19
Mar
09

kritiska vithetsstudier

att vara vit har blivit en norm trots att majoriteten av jordens befolkning inte är vita. kanske är det lite därför, brun kan man bli genom att sola ihjäl sig men vit kan man inte bli utan att heta Michael Jackson.
intressant var det att lyssna till doktoranden Lilja som talade om vita privilegier och rasistiska strukturer. istället för att studera den diskriminering som mörkhyade människor råkar ut för alltför ofta studerar man som kritisk vithetsforskare hur det kommer sig att vithet är norm och vilka effekter det får. inte förrän alla hudfärger känns självklara och insidan räknas kan det bli jämlikt.
I huvudet hör jag Monica Zetterlunds sjunga:

Jag såg en spalt i ett negermagasin, om någonting som gör en neger fin
Jag såg en spalt i ett negermagasin, om någonting som gör en neger fin
annonser för en särskild kräm på varje sida, krämen gör kind och panna vita
man blir glad och lätt till sinnet – fin och vit i skinnet.
Men i vitas blaskor som jag ser varenda dag finns annonser utav ett annat slag
man kan tro att dom har vita har velat skoja
men dom vill bli svarta med sololja.

Männskor springer hit och dit – och jag undrar vart
För han som är svart han önskar bli vit, och en vit gubbe önskar bli svart.

Negrernas tidning jag bläddra´ i, såg hårvatten med garanti.
Negrernas tidning jag bläddra´ i, såg hårvatten med garanti,
som gör ett lockigt hår rakt – och gör en till folk med klass och smak
så varför så ut som ett krulligt får, här får du ett vackert, spikrakt hår.
Men se till alla moderna skönhetssalonger går vita kvinnor femtielva gånger
och dom sitter där mest hela da´n
för att göra rakt hår, lockigt som fan.

Mänskor springer hit och dit – och jag undrar vart
För hon som är svart hon önskar bli vit, och en vit kärring önskar bli svart.

Det är ett rysligt slöseri med denna väldiga energi
Det är ett rysligt slöseri med denna väldiga energi
Om dom svarta har överflöd på pigment och dom vita har för lite sortiment
Köp inte kräm årets alla dagar ni som vill ändra färg på era magar
Det enda helt kloka är att handla
Gift dig med en neger och älska varandra!
Han ger dig lite granna svart utav sitt och du ger honom lite granna – vitt.

Mänskor springer hit och dit – och nu så vet jag vart
För hon som är svart hon går till en vit och en vit kvinna går till en svart.

Slutligen vill jag bara tillägga: Man kan bli färgad av det man varit med om eller av solen, men egentligen är vi alla lika.

0 Responses to “kritiska vithetsstudier”



  1. Kommentera

Kommentera

