15
Mar
09

ett annat sätt att leva

ännu en lördagskväll fascineras jag av detta TV-program i SVT om brittiska kvinnor som var och en i ett av de 6 programmen bor en månad i en avskild by någonstans i världen. jag blir fastklistrad framför TV:n och talar om för min sammanboende att jag skulle kunna betala med alla pengar jag har för att få vara med i nästa programserie. ”fy” säger han. ” det ser otroligt otrevligt ut”. hans svar representerar på något vis den bild jag har av mina jämngamla vänner. killarna har inte alls samma dragning till utlandet och äventyr, bortsett från de höga intresse för thailand och asien- backpacking som finns bland unga svenska killar . men annars är det enligt den bild jag fått, den kvinnliga delen av de flesta förhållanden som står för längtan till fjärran land. är det för att vi kvinnor har det så hårt här i livet?

igår handlade detta TV-program om en brittisk, kvinnlig läkare som spenderade 4 veckor i en by på Indonesien. livet där präglades av vardagliga sysslor och tron på andar. kvinnorna i byn hade inget eget namn utan hette ex ”kalles fru” eller ”Eriks fru” efter namnet på deras man. den kvinnliga läkaren ville följa med byns män ut på jakt men förbjöds att göra detta då det var tabu för kvinnor att jaga.
när jag gjorde mig i ordning för lördagkvällens salsadans på Kulturhuset i Örebro gladdes jag åt mitt egna namn och att jag får gå ut och dansa hur mycket jag vill vare sig jag har någon man med mig eller inte. vad jag dock kunde avundas över var bybornas behagliga tempo här i livet, tiden räknades inte som vi gör och tillvaron genomsyrades av gemenskapen med naturen.

0 Responses to “ett annat sätt att leva”



  1. Kommentera

Kommentera

