03
Mar
09

oenighet om studiemedlen

Studentmagasinet skriver om den politiska oenigheten bland studentförbunden. Inte särskilt märkligt att det råder politisk oenighet mellan partiernas studentförbund men vad jag tycker är konstigt är att Moderata Studentförbundet vill inför avgift för alla studenter som studerar vid svenska högskolor och universitet. Samtidigt säger förbundsordförande Ulrik att ”studiemedelssystemet är generöst ”och borde läggas ned för att ersättas ned för att ersättas med vanliga banklån. Vidare säger Ulrik att ”lån på marknadsmässiga villkor ger incitament till flitiga och målinriktade studier”.

Till skillnad från Ulrik så anser jag att studiemedelssystemet ska vara generöst då det är en investering inför framtiden att låta medborgarna studera. Det har visat sig bland utvecklingsländer att vad som är avgörande för landets utvecklig är just utbildning. Detta är något vi måste värna om och se till att alla som vill har ekonomisk möjlighet att studera vidare. Att införa en avgift för alla studenter skulle försämra studenternas redan tighta ekonomi.

Socialdemokratiska studenförbundets ordförande Kajsa Borgnäs poängterar just detta i samma nummer av Studentmagasinet, att alla ska ha råd att plugga och genom detta motverkar vi ojämlikhet. Hon menar att studiemedlen måste vara så pass höga att man kan leva på dem.

Jag tycker att moderata studentförbundaren Ulrik formulerar sig lika gammalmodigt som Ingmar Bergmans konservative och  Caligula i filmen Hets. Lika skrämmande som denna Caligula är även förslaget från moderaterna om att studiemedel endast skall tillåtas under 4 år. Om detta skulle  gälla för mig som provat mig fram genom både geografi, språk och teknik innan jag funnit socionomprogrammet skulle jag inte ha råd att slutföra mina studier. Mina föräldrar har inte pengar på banken som kan bekosta mina studier. Har jag då inte rätt till att studera?

1 Response to “oenighet om studiemedlen”


  1. 1 Pappa
    mars 7, 2009 kl. 7:25 e m

    Det är väl som det alltid har varit, de människor som hör till moderaterna tycker själva att de är ”bättre” än andra, att de minsan kan ta ansvar för sig själva och försörja sig så de vill inte vara med och på ett solidariskt sätt bidra till de sämre lottades försörning, vad de däremot eftersträvar är att skapa en underklass som för att överleva måste ta dåligt betalda jobb för att ge service till överklassen så att de kan låta andra göra skitjobben som de inte tycker är trevligt att göra själva. Att det är så ser man ju nu med försämringar inom A-kassa och F-kassa, man tvingar folk att gå till socialen där man inte få någon hjälp förren man är utblottad, man måste sälja allt man har av värde innan man får hjälp. Det är så man skapar desperata jobbsökare som tar vilket jobb som helst till lön som den välbeställda tycker det är värt, då det är tråkiga jobb värderas det inte högt.
    Det är klart att en moderat inte vill att underklassen ska utbilda sig då blir det mindre konkurans om ”skitjobben” vilket kan göra att de tvingas betala mera för att få ”skiten” gjort.

    Kram och ha det bra


Kommentera

