20
Feb
09

barnfattigdomen blir inte mindre av finanskrisen

somliga går i trasiga skor, säg vad beror det på…

det är en klassiker, att barnen drabbas hårdast när samhället är in någon slags kris är inget nytt. barnfattigdomen i sverige är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat.
i våras  besökte jag budget- och skuldrådgivaren på socialtjänsten i Borlänge kommun för att prata om just barnfattigdomen. och den finns.

nu hörde jag på nyheterna i veckan att gymnasieskolan på lidingö fått rätt av skolinspektionen att ta ut en avgift för skolresor. jag är av den uppfattningen att skolan bör vara helt avgiftsfri, både grund- och gymnasieskolan då gymnasiestudier i praktiken inte är frivilligt längre. för att alla ska kunna hänga med krävs det att inga avgifter tas ut för vare sig trysilresa på friluftsdagen eller för den dagliga skolmaten. de som vill och kan åka till trysil med snowboarden får göra det på fritiden. de elever som känner sig utpekade drabbas oerhört hårt och känner press både på att inte visa för sina föräldrar att de lider samt visa upp en fasad för sin kompisar. ”nej, men jag ville ändå inte åka med på den där töntiga resan till Gröna Lund”, ”det är inte min grej att gå på avslutningsbal” samtidigt som utbudet av fritidsaktiviteter kan tvinga fram meningar som ”jag gillar i alla fall inte hockey” eller ”jag har inte tid att gå på det där kalaset”.

För det är faktiskt så att många barn i sverige inte har råd att köpa födelsedagspresenter till sina kompisar och det är för pinsamt att komma tomthänt. att dessutom köpa nya kläder till kalaset eller klippa sig fint hos frisören innan skolavslutningen är så gott som omöjligt.

budget- och skuldrådgivaren berättade även om hur föräldrar idag känner större press på att barnkalas ska vara avancerade. för 15 år sedan var fiskdamm med en liten godispåse vanligt men idag finns dyrare alternativ som höjer ribban.

samhället lägger över stort ansvar på organisationer som Makalösa Föräldrar och Majblomman. en stor del av själva utredningsarbetet kring dessa frågor sköts dessutom av Rädda Barnen.

Makalösa Föräldrar föreslår extra barnbidrag till ensamföräldrar, minst en öppenförskola i varje kommun och barnomsorg på obekväm arbetstid. det är sådant som jag tyvärr tror hamnar långt ned på dagordningen under sådana kristider som vi lever i.

0 Responses to “barnfattigdomen blir inte mindre av finanskrisen”



  1. Kommentera

Kommentera

