02
Feb
09

reklamera(mera) – speciellt när det gäller israelisk frukt från Spanien

I lördags var vi på manifestation mot våldet i Gaza. Samtidigt i centrala örebro pågick en marknad där människor köpte sockor och tunnbröd, det var kallt men mysigt ute. Manifestationen som påminde om om en så kallad demokratisk stats övervåld och kollektiv bestraffning mot en försvarslös och utsatt folkgrupp var det inte många som lät sig stannas upp för. En och annan slängde en blick mot talarna och flera tog emot informationsblad men ombudsmannen påminde om att var och en kan göra något. det gäller inte bara komplexa ocxh svårbegripliga saker som ett krig i mellanöstern utan det kan även gälla andra saker som man kan behöva brottas med.

för mig var det en rutten gurka som ställde sig ivägen. jag hade varit och handlat i fredags kväll och när jag kom hem kände jag att gurkan vilken kostade 59 kr kg (!) var rutten. suck, stön och jobbigt,jobbigt. ska jag verkligen behöva gå tillbaka till konsum bara för en gurka? jag skulle kunna skita i det, 30 minuter skulle det ta och jag pröjsade 20 spänn för gurkan. tid är också pengar. men under manifestationen fick jag inspiration till att inte ta vilken skit som helst, det är mitt ansvar att säga ifrån. liksom det är mitt ansvar att orka dra mig upp till utbildningsansvarig när jag tycker något är galet med min utbildning som ska slussa ut mig och en massa andra ut i arbetslivet. man måste se om sitt hus. så imorse knatade jag upp till konsum och bytte gurkan mot en ny. rätt ska vara rätt.

likväl som jag inte ska behöva äta rutten gurka ska det trångbodda och utsatta folket i Gaza inte behöva leva under vapenattacker och förtryck. hur ska den lilla människan kunna säga ifrån mot israel?  varje vara har en EAN-kod och börjar den med 729 så kommer den från ockupationsmakten Israel. Det är upp till var och en att välja från vilket land man vill köpa sina matvaror. Ett krav är dock att matvarubutikerna inte gör som ICA och Lidl råkat göra och märkt fel så att varor från Israel ser ut att komma från Spanien eller Kenya.

0 Responses to “reklamera(mera) – speciellt när det gäller israelisk frukt från Spanien”



  1. Kommentera

Kommentera

