31
Jan
09

Tuula i förorten

jag läser den nya tecknade serien i hyresgästföreningens medlemstidning, serien heter Tuula i förorten och jag gillar den bara genom att kika på namnet. Tuula är en underbar, underbetald undersköterska som förmedlar att man inte är dum i huvudet bara för att man talar med brytning.

Jag har många gånger känt mig som en Tuula i förorten. Borlänge har inga förorter i den mening Stockholm har men jag har ändå bott 8 år i en av Borlänges största områden med hyreslägenheter. De dagar är många då jag med trötta ögon, urtvättade gamla mjukisbyxor och händerna fulla med matkassar vandrat hem genom bostadsområdet. Där möter jag andra kvinnor med matkassar, vissa har en cigarett i munnen, andra en barnvagn att skjutsa och några har både och. Det finns en känsla och en gemenskap, säkerligen är det en annan atmosfär som genomsyrar vårt område än den atmosfär som finns på Djursholm utanför Stockholm. Ingen än bättre eller sämre men det intressanta är skillnaden. SVT visade igår den djärva filmen ”Lidingöligan” som vann novellfilmstävlingen på Göteborgs filmfestival. I filmen tydliggjordes hur de kan te sig när olika klasser, olika kulturer möts. Jag gillar Tuula från förorten för där får man leva sig in i hennes värld och den miljö hon lever i. Och jag känner mig hemma där.

När jag volontärarbetade i Costa Rica och försökte prata spanska så gott  jag kunde utan att någonsin tagit en spanskalektion skrattade ofta min costaricanska vän Naya åt mig, en gång sa hon på knagglig engelska och ett stort leene på läpparna ”you sound like a retarded person Jennie”. Det ligger någonting i det där, ibland låter man inte riktigt klok när man har en stark brytning. Jag fick ju sedan själv höra hur dumt det kunde låta när Naya skulle lära sig svenska under våra veckor i Östersund. Helt fel tonläge, meningsuppbyggnad, betoningar och knasiga ordval gör att det kan låta helt upp åt väggarna. Men jag var inte dum i huvudet bara för att jag talade sämre spanska än en costaricansk 3-åring och Tuula är inte dum i huvudet bara för att hennes modersmål är finska.

Det vore nyttigt för de flesta att försöka leva några månader i ett annat land. Det vore även nyttigt för de flesta att få arbeta som en underbar, underbetald undersköterska.

1 Response to “Tuula i förorten”


  1. 1 Josefin
    februari 1, 2009 kl. 12:11 e m

    Den här bloggen gillade jag, vad fin! Tycker att du har alldeles rätt, jag blir skrattad åt varje dag när jag försöker snacka norska, och lika väl bubblar skrattet i mig när mina norska vänner tror att de pratar svenska 🙂


Kommentera

