30
Jan
09

barn är ett folk och det bor i ett främmande land…

…detta land är ett regn och en pöl…

så börjar visan om Det gåtfulla folket, en vacker visa om barnens egen värld där allting är möjligt och fantasin är oändlig. Skulle visan låta lika om den skrevs idag på 2000-talet? Kanske skulle någon vers istället för att handla om sängar som blir till  fartyg handla om canada goose-jackor , Ipods i olika färger och bratzdockor.

Jag kände mig rik i januri då CSN-utbetalningen uppgick till drygt 9000 istället för vanligt 7500 tusen kronor. jag gick direkt till Intersport för att handla upp de 2000 kronorna som tänjde ut plånboken extra mycket. det var 4 år sedan jag köpte en täckjacka och jag kände att det var ett absolut nödvändigt inköp (nästan). endorfinkicken från jackfyndet fick mig att inhandla en Pumatröja i bara farten. idag har den hängt på tork i köket.

efter ovanligt mycket shopping, salsakursavgift, autogirodragningar i slutet av månaden och en Oasis-konsert med tillhörande mat och dryck såg jag att kontot minskat med 8000 på en vecka. samtidig som jag insåg detta kom årsbeskedet från CSN och det slog mig dessutom att mitt lån efter ett år nästan på tusenlappen uppgår till samma summa pengar som jag fick in på kontot genom sommarjobbet. jag skulle alltså kunna leva under hösten och våren på enbart sommarjobbspengar och då slippa ta CSN-lån…ska försöka att lyckas med det nästa läsår. en klurighet kvarstår dock; att skaffa ett sommarjobb och låta bli att lyxa till det under terminerna.

Flamecno Beach

Leva på hårt injobbade sommarjobbspengar hela året -eller åka till Flamenco Beach på ön Culebra, Puero Rico? Tilläggas bör att denna strand utsetts till världens nästa vackrast strand av Discovery Channel. Livet fylls av överväganden. Som student får man ju aldrig någon semester, än mindre betald semester. Kanske är bilden ovan unik på så vis att JennieBee inte kommer ses på någon vacker strand under kommande decennium.

Frågan är om man borde få studiebidrag oavsett hur mycket man tjänar under året. Jag anser dock på det bestämdaste att det är upp till varje student att arbeta så mycket den klarar av och tjäna så mycket den vill och ändå ta studielån om denne så vill. Dagens gräns för hur mycket man får tjäna innan studielånet sänks är alldeles galet lågt.

1 Response to “barn är ett folk och det bor i ett främmande land…”


  1. februari 6, 2009 kl. 12:54 e m

    Well…det är ett dilemma det där, studielån eller ej.
    Jag jobbade mycket och reste mycket när jag pluggade.
    Men fortare än vad man tror blir man ”vuxen” och nu ska skulderna betalas varenda månad. Hade nog varit störtskönt med en mindre skuld. EN enda termin utan lån kanske inte ”märks” i det stora hela, oftast blir man skyldig iallafall en kvarts miljon. Men kanske klarar du dig på ett halvt lån, alla terminer? Det borde ge en positiv effekt för framtiden.
    (Fast jag har ”det gamla lånet” så det är inte säkert det stämmer med det nuvarande)
    Lycka till!


Kommentera

