27
Jan
09

uppdatering: idrott (och hälsa)

fotbollstjejen från lidingö brukar vara kritisk mot min kritik mot idrotten i skolan. hon är själv en idrottsfantast och tycker grodhopp är en mycket bra övning för kroppen. jag har inte allt för mycket emot grodhopp men anser inte att det är särskilt vettigt att tvinga på ungdomar som inte vill sticka ut, synas eller är osäkra på sig själva och sin kropp. men idag när vi tog en mycket sen kvällskopp med te så berättade hon om ungdomarna på Gården där hon arbetar sagt att dom måste ställa sig på händer, rulla ner och göra en kullerbytta för att avsluta med en frivolt för att få MVG i idrott. ett extremfall hoppas jag men jag är säker på att det är allt för vanligt med sådant fokus på prestation på hög nivå. detta är inte syftet med idrottslektionerna vare sig under högstadiet eller gymnasiet. jag själv fick lov att göra den så kallade klassikerna för att få högre betyg än G. cykla 4 mil, skida 2, springa 1 och simma jag minns inte hur långt. var någonstans i betygskriterierna hittar lärarna motiv för det?

klart som tusan man ska röra på sig, må bra och leva ett liv med en stark kropp. men vägen dit går inte genom påtvingade orienteringstävlingar och frivolter.

1 Response to “uppdatering: idrott (och hälsa)”


  1. 1 Josefin
    januari 27, 2009 kl. 10:40 e m

    Ställa sig på händer, rulla ner och göra en kullerbytta för att avsluta med en frivolt!? Jag KANSKE skulle klara det om jag övade väääääldigt länge och intensivt, men jag tror jag skulle misslyckas av ren rädsla. Jag vågar inte utmana min svaga balans och styrka på det viset, man kan ju göra sig illa på riktigt om man inte vet exakt hur det ska gå till. FY vad jag blir arg, det känns orättvist. Så jag som ”cyklade 4 mil, skidade 2, sprang 1 och simmade jag minns inte hur långt”, skulle alltså inte få mvg för att jag vägrade göra frivolt. Skumt.


Kommentera

