20
Jan
09

småskaligt krig om kurslitteratur

oftast samarbetar vi studenter och vill varandra väl (kanske inte juriststudenterna i uppsala) men såhär vid kursstart är det en lite annan ton som genomsyrar korridorerna. ”imorgon ska ni ha läst ut den här boken” säger föreläsaren första dagen och köerna ringlar långa vid de båda bokhandlarna (varav en tyvärr stänger i mars). annonser om böcker som köpes och böcker till salu trängs på väggarna. ”vilka böcker har du köpt?”,  ”får jag kopiera?” , ”måste man ha den här tror du?”, ” f’***, den här boken kostar 560 spänn, vi som inte ens fått csn än”. kommentarerna från stressade och ekonomiskt trängda studenter är många och hetsiga. nervositeten och spänningen inför kursstart gör det här med litteraturletande extra kryddstarkt och ljudnivån höjs när ordet kurslitteratur kommer på tal. när jag kommer hem sitter min sammanboende och grymtar om att lagböcker verkar vara hårdvaluta på universitetet och undrar om han verkligen ska köpa en ny för 1800 kr för att läsa bara en termin.

jag själv råkade snubbla över uppkopierade kopior av så gott som alla mina kursböcker…oooops. lite olagligt att kopiera upphovsskyddat material, men vad man göra när pappersbunten bara ligger där och väntar på mig?

0 Responses to “småskaligt krig om kurslitteratur”



  1. Kommentera

Kommentera

