05
Jan
09

Dear Lonley Planet

”Ni sa att det skulle vara salsans Mecka och dans hela natterna langa. Vi ar fler som ar besvikna. Aven fast havet ar turkost, vindarna friska och fast manniskorna ar valdigt trevliga sa stammer inte det som ni och alla andra restidningar samt bocker vill forsoka formedla om Puerto Rico och dess latinamerikanska kultur.”

Igar klackte vasterastjejen ur sig foljande – ”jag har dansat mer bugg under den har resan an salsa”. hon syftade pa en av de forsta kvallarna da hon fick sig en man fran indien till kavaljer.
ett par timmar senare hittade vi en ensam 40-arig kvinna fran tyskland som spenderat de 10 senaste dygnen pa denna o, Vieques. hon var upprord, arg och besviken over Puerto Ricos kulturella utbud. hon viskade hetsigt om hur hon spenderat nyar pa ett tomt torg tillsammans med tva andra tyskar, ingen dans, inget liv och inte ens nagra raketer.

detta ar en resa jag kommer minnas for livet, absolut. men vill man ha lite latin och lite rytm, frasch god mat och trana pa det spanska spraket sa ska man inte satsa pa en semester i Puerto Rico. maten, musiken och evenemangen ar anpassade for bekvama turister fran United States of America.

efter gardagens utvardering av resans handelseforlopp hittills sa kastade odet in oss pa ett lokalt dansstalle vid stranden. palmerna hangde over dansgolvet, olen var billig och musiken bestod av mamba, merenge och salsa. jag och vasterastjejen var omattligt populara men tackade nej till de flesta. ett par danser var unnade vi oss men det galler att vara krasen nar man som i mitt fall har sa ljust har att de glada mannen som soker narhet ser en lika tydligt lysande som en discolampa.

1 Response to “Dear Lonley Planet”


  1. 1 E
    januari 7, 2009 kl. 8:34 f m

    Trots brist på salsa verkar ni ha det så bra!
    Just nu hade jag gärna bytt ut mitt lugna, trötta kontor i kalla, grå Stockholm mot värme, palmer, billig öl och lite mamba 😉
    Men genom att följa din resa här på bloggen får jag också lite värme och sol för en stund =)
    Berätta mer, och njut lite för mig också! =D

    Kram
    E


Kommentera

