19
Dec
08

vargdebatten uppe igen

jag återkommer till frågan som jag berörde i slutet av november – vargen. jag hade varit i estland och lärt mig att där finns cirka 160 vargar på bara en tiondels av Sveriges yta. jag frågade mig varför så många gnäller över vargen här i sverige? det är sedan länge känt att länderna på andra sidan östersjön har fler vargar än vi men inte fler problem för det. att jägarna vill vara i fred och ensamma ta hand om älgarna i skogen gör dem partiska i debatten. jag blir så trött på denna hetsiga debatt om dessa ”läskiga vargar”. vargen beskylls för att vara farlig utan någon som helst grund förrutom barndomens sagor där vargen alltid får spela den elaka. det spär på vår rädsla och är egentligen helt ologisk. björnen som faktiskt gör sig skyldig till attacker mot människan (som vargen inte gör) får istället spela gosedjuret som alla älskar. tänk efter själv vilken roll vargen har i astrid lindgrens berättelser, klassiska sagor och walt disney-historier – jämför detta med björnens mysiga Baloo-roller och fundera över vilka argument i vargdebatten som egentligen har vett och sanning i sig.
jag var själv till nås för ett antal år sedan för att prata med vargmotståndaren Malte Sandström. jag fick intrycket av att vardebatten på vissa orter blivit en ständig konflikt mellan grupper som vill vinna ”fighten” men egentligen tappat fokus på sakfrågan. vissa vargmotståndare skrämmer endast upp allmänheten och bidrar till att vettiga argument inte får plats i denna hysteriska vargrädsla.

människan far runt i naturen, skövlar och exploaterar som aldrig för. vi måste vara rädda om vår rika natur med alla dess arter.

0 Responses to “vargdebatten uppe igen”



  1. Kommentera

Kommentera

