11
Dec
08

julbord på arbetsgivarens bekostnad

ja, det här med julbord på arbetsgivarens bekostnad är ju faktiskt något jag funderat över flera gånger. aldrig har jag blivit bjuden på en sådan tjusig middag som när jag med kollegerna från försäkringsbolaget i sthlm var på julfest. det var trerätters middag och om jag inte minns fel så fick vi 3 glas vin eller öl till maten. dessutom tillkom julklapp för alla anställda. det kändes väldigt lyxigt. igår var jag på jul-lunch med miljönämnden och dess tjänstemän, det kändes också för lyxigt för att vara sant. det är inte ofta man får komma ut på det där viset. jag får nästan dåligt samvete, kan inte känna att jag riktigt är värd det. läst i Dagens Samhälle ett reportage om just det här med julbord och denna artikel hade fokus på kommunalanställda. det kan ju se väldigt olika ut hur mycket olika kommuner väljer att lägga på juluppiggande gåvor och middagar för sina anställda. uppskattning och gemenskap är viktigt det är inte snack om saken men det såg så mycket ut när det står att Örebro kommun har avsatt 3 milj för detta julsyfte. 3 miljoner! min hårt arbetande mamma i Borlänge blir bjuden på lyxig julfrukost men det ser annorlunda ut för andra anställda i samma kommun. berättade jag inte om förskolärararna i en förort till borlänge som fick välja mellan att duka fram, plocka undan eller diska efter julbordet med jobbet? den frågan hade aldrig accepterats på en arbetsplats med manlig dominans och mina kolleger i sthlm hade trott att frågan var ett skämt. vissa är ju vana att få och vill ha mer. andra får inget alls.

det finns så många hål att stoppa pengar i så även om alla julbord för de offentligt anställda i sverige skulle offras så skulle de behövande ändå inte få allt de behöver. (jag läser även att ett inställt julbord kan ge känsla av krisberedskap!)

 jag resonerar i cirklar men kanske blir jag lite klokare i alla fall.

0 Responses to “julbord på arbetsgivarens bekostnad”



  1. Kommentera

Kommentera

