08
Dec
08

varsel, tåg och efterlängtade löften i en enda röra

370 tjänster på Atlas Copco varslas nu i min bostadsort Örebro. Men marken börjar darra mer under mina fötter när jag hör att nu är det även SSAB:s tur att meddela om varsel. SSAB är min kära hemort Borlänges hjärta. Den här krisen som det pratats om så länge börjar bli riktigt påtaglig även för mig. Än så länge ska bara 200 personer varslas just vid SSAB i Borlänge. Där min pappa, hans fru, min farbror, farfar, farmor och även jag själv dragit på hjälmen, tagit matdosan i vänstra handen och tryckt upp porten med den högra för att gå på skift efter skift. 

Jag som annars sitter med näsan i olika böcker på universitetet blir inte inbladad i dessa oroliga tider på samma påtagliga vis likt de i min generation som är nya ute på arbetsmarknaden. Jag har kvar min studieplats och mitt studiemedel trots varsel och lågkonjunktur. Men det är oroväckande, det är oroväckande… särskilt när vi har den regering vi har som talar vitt och brett om sin superbudget vilken har fler nackdelar än att själva begreppet i sig låter fånigt. Till det sedan ett superpaket.

Maud Olofsson presenterade precis som jag önskat en extra satsning för rotavdrag och för underhåll av järnvägar (och vägar), sammanlagt 3,6 miljarder kronor. Det jag saknar är utbyggnad av järnvägsnätet och den summan som vi i Miljöförbundet jordens vänner jobbade för var ju en satsning med 18 miljarder per år för järnvägarna i landet. MJV skriver bland annat så här: Jämfört med andra länder i Europa har Sverige mycket långsammare utbyggnadstakt. Exempelvis satsar Spanien cirka 60 miljarder per år (enligt en rapport från Banverket), medan vi idag investerar 9 miljarder.” De hänvisas även till Norrköpings tidning som skrivit följande: ”Moderaternas motsträviga hållning är faktiskt ganska obegriplig. Om inte snabbtåget är framtiden – vad är det då? (…) I Europa finns 550 mil höghastighetsbana. Frankrike och Tyskland toppar listan över snabbaste tåg tillsammans med Japan där de rullat under en längre tid. Spanien håller på att bygga sin första höghastighetsbana mellan Madrid och Barcelona… Så kom igen nu, Borg och Co. Ge klartecken så planerna åtminstone kan rälssätta sinom det närmaste decenniet!”

Järnvägar, järnvägar – men hur blir det nu då med bilindustrin? Oklart,oklart. Vi får se hur många superpaket vi hinner få innan detta är över.

För hur det nu än var så sa ju först det där byggföretaget att det hade gått så bra att inga anställda skulle behöva sparkas i en eventuell lågkonjunktur. Med sedan när den kom så ville ändå aktieägarna ha sitt och då offras de anställda.

Från tidningen Byggnadsarbetaren den 20/3 2008 : ”De anställda på JM jobbar ihop betydligt mer till det egna företaget än kollegorna på andra byggbolag. Aktieägarna i JM jublar över stora aktieutdelningar medan byggnadsarbetarnas löner har stagnerat.” 7 månader senare skriver samma tidning följande: ”Byggbolaget JM kom nu vid lunchtid med sin rapport för tredje kvartalet. Bolaget meddelar att de kommer genomföra personalneddragningar som totalt omfattar 600 anställda.”

ja,ja…idag är det min sista dag som 22-åring så det är kanske dags att tänka på något trevligt. Jag får i alla fall ingen styrsel på mina tankar. Världens finaste löpare kom på posten. Kvinnokraft från Hälsningland. Det är trevligt.


0 Responses to “varsel, tåg och efterlängtade löften i en enda röra”



  1. Kommentera

Kommentera

