30
Nov
08

tallin, estland och en jättestor båt

jag har lärt mig att i estland finns 600 brunbjörnar, 160 vargar och att spriten är billigare i tyskland än på kryssningsfartygen på östersjön men ändå handlar folk som om alkohol är lika med kristallklar lycka. jag har lärt mig att i tallin finns en stor scen för sångare och där sjöng en gång på 60-talet 30 000 körsångare. jag har lärt mig att medelinkomsten i estland är 13 500 kr och att om man istället är arbetslös så får man 500-1000 kr i månaden. jag har lärt mig att det saknas billiga hyreslägenheter i estlands huvudstad och att även bristen på lärare är stor. men jag har lärt mig att lärare är underbetalda och det är även folk inom kundtjänstbranschen. svenska företag lägger ut sin telekundtjänst på företag i estland som betalar ut löner kring 6000 – 7000 kr i månaden. jag har lärt mig att estlands yta bara är en tiondels av sverige och jag undrar då varför så många svenskar gnäller över antalet vargar här?

jag var på kryssning i helgen, vi åkte till tallin. där finns jättefina hus av trä och kalksten som utstrålar romantik och historia.

0 Responses to “tallin, estland och en jättestor båt”



  1. Kommentera

Kommentera

