20
Nov
08

matprat efter chokladkaka på kotten

jag äter vilt, jag äter mycket älg från vinsäljaren i Gustafs och jag är tacksam för att jag har den möjligheten. slipper köpa billig korv på Lidl. i förrgår när jag gjorde lasange med älgfärs fann jag ett älghår i färsen. kändes lite avsmakligt men samtidigt fick det mig att fundera över hur lätt vi har att förtränga vart maten kommer ifrån. jag äter många grödor som jag inte har någon koll alls på hur plantorna ser ut innan de skördas. när jag äter älg förtränger jag att älgen haft hår på sig, varit varm och luktat djur i skogen, kanske har älgen till och med luktat så där illa som blöta hundar. jag köper bananer ibland som inte är fairtrademärkta och för en stund så bryr jag mig då alltså inte alls om att arbetarna som plockat bananerna kanske gått runt med flipflop bland besprutade växter och giftiga ormar för en usel dagslön.

P.S några dagar senare har jag bestämt mig för att alltid köpa KRAV-märkta bananer och i möjligaste mån FAIRTRADE-märkta. Jag skulle kunna säga att jag endast köper omärkta bananer om  det handlar om liv eller död, men det är ju just det det handlar om. Liv eller död.   D.S

jag har som princip att inte tjata på folk att äta mindre kött men ibland slinker det ur mig en och annan kommentar ändå. när någon häver ur sig något i stil med ”kött är det bästa som finns – det skulle jag aldrig kunna sluta med” eller ”jag skulle sakna kebab så det går inte att bli veggis”. det sägs ofta med ett nonchalant tonfall medan munnen saftas. det behöver ju inte handla om att sluta äta kebab om man nu gillar det hopkoket men det handlar om att vara medveten om vilken energislukande mat man stoppar i sig. det handlar om att vara öppen för att ungsbakad aubergine med havssalt kan smaka alldeles utsökt och faktiskt prova det. det handlar om att inse att vi alla ska dela på kakan och man bör inte ta hur stor bit som helst.

0 Responses to “matprat efter chokladkaka på kotten”



  1. Kommentera

Kommentera

