10
Nov
08

Bort med struntnyheter & fram med köksbordsdebatten!

jag skrev för ett tag sedan ett inlägg här på bloggen om att en mängd klisterlappar och klotter i Borlänge har väldigt högervridna och patriotiska budskap. DT skriver i dagarna om att högerextrema åsikter har spraymålats på 3 skolor i Ludvika & Grängesberg. igår när jag kom hem från skolan fann jag ett flygblad från nationaldemokratisk ungdom. i helgen fann jag detta klistermärke på ett elskåp i centrala borlänge

klistermarke

På hemsidan som detta klistermärke hänvisar till står det att den aktuella rörelsen bekämpar integration, kulturell upplösning och den hotade utplåningen av vårt svenska folk osv osv. Det påstås bland annat att mångkulturen är samhällsförstörande etc etc. Det känns väldigt kortsiktigt tänkt både framåt och bakåt. För bara 100 år sedan drabbades många svenskar av svält och fattigdom, enligt Svenska emigrantinstitutet  lämnade 20 % av den svenska befolkingen landet mellan år 1846-1930. Många invandrade till USA och kan vara tacksamma att de fick chansen att starta ett nytt liv. Jag själv dansar salsa minst en gång i veckan vilket är en dans med blandat ursprung från olika länder och jag tycker det är bland det trevligaste som finns. Jag och många andra tycker det är gott med både falafel & pizza och vad vore fotbolls-VM utan mångkultur? 

Nu när det finns flygplan, husbilar, tåg och internet känns det väldigt bakåsträvande att tro att vi människor inte ska röra oss över dagens nationsgränser (som är väldigt föränderliga). Det finns lite enkelt förklarat två olika sätta att göra saker på, antingen gör man det bra eller dåligt. Att ge upp är inget alternativ. Varför då inte plocka guldkornen från de resurser vi har. Integration behövs på alla nivåer och behövs för att göra oss rikare. Om jag är på en fest har jag inte gärna mig själv som bordsgranne utan hellre någon från andra sidan jorden.

Varför inte inse att vi inte kan klara oss själva. Om vi tror att vi ska klara oss själva i norden får vi heller inte importera billiga t-shirts från underbetalda arbetare i Kina, inga besprutade & billiga bananer från Centralamerika, inga vackra tulpaner från Holland eller fina tyger från Indien.

vi måste ta debatten kring främlingsfientliga åsikter. fördomar & förutfattade meningar måste redas ut samtidigt som faktiska problem måste hanteras.

debatten måste föras hela tiden, inte bara när valstugorna plockas fram. jag saknar oppositionspartierna i media, inte sedan partiledardebatten i SVT för ett par veckor sedan har jag inte hört mycket mer än diskussionen om att socialdemokraterna säger nej till vänstern och turerna kring det. mer politik tack!

0 Responses to “Bort med struntnyheter & fram med köksbordsdebatten!”



  1. Kommentera

Kommentera

