30
Okt
08

bulimiplugga

för ett år sedan läste jag tekniskt basår och jag var riktigt bra. jag och min kompanjon i skolbänken läste in allt kring ohms lag, molmassa, arkimedes princip, oxidation, sinuskurvor, derivatan, protonövergångar och elektrokemiska spänningsserien. varje tenta hämtade jag in högsta betyg i kemi och fysik medan mattebetyget hölls sig stadigt på den näst högsta nivån. vi var så gott som klockrena och höll världens tempo men så här i efterhand får jag lov att bläddra i min gamla kemibok för att ens minnas tillräckligt för detta blogginlägg. jag minns inget mer än att det finns vissa principer och regler inom naturvetenskapen men jag tror inte kan jag nämna ett par stycken ens, i alla fall inte på rak arm. men jag har jädrigt bra betyg. det jag vill få fram genom detta är inte det faktum att jag nog skulle bli en lysande bra fysiker, det jag vill ha sagt är att det är lätt att lära sig utantill och stoppa kunskapt likt man stoppar korv. bulimiplugga, häva i sig en massa för att sedan spy ur sig på proven så man blir alldeles tom. sedan proppa i sig igen inför nästa urtömning. det tekniska basåret är lite extremt eftersom det är till för att lära sig det man måste och skaffa sig godkända betyg i de tekniska ämnena för att sedan direkt hoppa på första bästa ingenjörsutbildning och genom det använda det man lärt sig under en högskoleutbildning. men stor del av utbildningsväsendet liknar korvstoppning och jag skulle faktiskt tycka att det vore roligt om min utbildning i kemi hade varit lite mer problembaserat så att jag kunde minnas någonting, glänsa med lite bakpulverkunskaper på förfesterna är aldrig fel.

0 Responses to “bulimiplugga”



  1. Kommentera

Kommentera

