23
Okt
08

IKEA – god arbetsgivare men hejar på shoppingvansinnet!

har haft syster yster på besök. hon arbetar på IKEA vilket är ett företag som jag alltid sett som en god arbetsgivare, i alla fall för kassabiträden, kundservicepersonal och lagervaruplockare i västvärlden. gällande eventuellt barnarbete och arbetare i farbriker i U-länder kopplade till IKEA vet jag inget. det var ju en debatt för några år sedan om IKEAS mattor och stackars barn med flinka fingrar som jobbade hårt i Asien. hur som helst så trivs syster yster bra och jag tror att IKEA har en bra personalpolicy (rätta mig om ni tycker jag har fel).

men hon berättade att ibland har IKEA i Oslo där hon jobbar speciella dagar då de bjuder på mat för att locka fler kunder, personalen utrustas med vattenflaskor för att klara av ruschen och allt är inställt på shopping av bara den! Shopping! Shopping!

jag tycker egentligen att det är helt galet att bygga dessa externa köpcentrum som suger till sig folks pengar och sprider varor med olika grader av nödvändighet. att dessutom locka med annat än vanliga reklamskyltar och närheten via motorvägen är verkligen vansinnigt, inte för aktieägarna men för mänskligheten. jag var själv in till örebro city idag och kunde knappt stiga av bussen på järntorget förrän jag hade bränt en femhundrig på mer eller mindre onödiga saker. när man istället åker till något av dessa köpcentrumområden med affärer av alla de slag är det ännu svårare att inte lätta på plånboken.

väl hemma igen efter REA-turen i Örebro centrum hade jag fått en informationsbroschyr från Rätteviseakademin om västvärldens vettlösa shopping, en intressant skrift om vårt konsumerande. Rättviseakademin är ett nätverk för global solidaritet som hejar på second hand affärer och ställer sig frågande till att vi skickar avlagda kläder till Afrika och därmed försätter afrikanska bomullsodlare och sömmerskor i arbetslöshet. Enligt dem finns det mycket som tyder på att våra använda kläder som skickas till afrika stjälper mer än vad de hjälper och sett till att delar av Afrikas egen textilproduktion har slagits ut. det är knepiga men intressanta frågor det där. vi vill ju bara väl.

0 Responses to “IKEA – god arbetsgivare men hejar på shoppingvansinnet!”



  1. Kommentera

Kommentera

