15
Okt
08

ett vanligt nämndmöte men sedan någon som måste dö

förmiddagen spenderades med miljönämnden, trevligt och svenskt.

väl tillbaka vid universitet lagom till lunchkön vid microvågsugnarna grabbar jag en Metro och kan läsa om en man i USA som utan bevisning är dömd till döden. i sammanhanget kan tilläggas att mannen är mörkhyad likt en stor del av de i USA som visats sig vara oskyldigt dömda men ändå hunnit få dödstraffet verkställt. vittnen har i detta fall tagit tillbaka sin version av det som inträffat 1991 och ingen styrker längre att denna man skulle vara skyldig. vissa vittnen har tydligen dessutom pekat ut en annan man. dödsdomen har inte blivit verställd än och större är då argumenteringen för en ändring av domen. jag mår illa av frustration och äckel inför vissa mänskliga beteenden. alla dessa vittnesuppgifter är dessutom efter så här lång tid otroligt otillförlitliga. dagens eftermiddagsföreläsning handlade passande om minnets brister och tankefel.  

jag tänker på detta och skakar på huvudet av obehag medan jag skriver. musiken och sången flödar högljutt ur mina högtalare. jag läser om den lille pojken Kirre som föds av drogmissbrukande mamma och tillslut efter år av utnyttjande samt starkt bristande omsorg blir akut tvångsomhändertagen. jag gör klart leken inför kvällens klassfest och till sist korkar jag upp min vinflaska. skål för världens alla brister och styrkor!

0 Responses to “ett vanligt nämndmöte men sedan någon som måste dö”



  1. Kommentera

Kommentera

