11
Okt
08

NTV – normal tills vidare

NTV – så kan alla de som inte fått någon diagnos beteckna sig än så länge. mycket tråkig beteckning egentligen.

pappan med asperger syndrom berättade om sin dotter med samma diagnos. när de var på PUB pratades det bara om hennes begränsingar på grund av sjukdomen och vilka problem det leder till. ingen tänkte på de fördelar som diagnosen för med sig. pappan behöver till exempel inte inte ha någon kalender för dottern minns åratal,datum och klockslag minst lika bra som en dator.

left is right heter konsultföretaget som tar till vara de positiva egenskaper som aspeberg syndrom i regel för med sig. personer med djupa kunskaper inom smala områden får arbeta med det de är bäst på. VD:n för företaget pratar med glimt i rösten och en massa humor om de nackdelar som asperger syndrom innebär. hans anställda konsulter förstår inte vitsen med att ljuga, tycker det är energikrävande och svårt att kallprata om vädret och har över huvudtaget inte så hög social kompetens. men till skillnad mot många andra företag så är social kompetens inte viktigt här. alla gör sin grej och det blir superbra.

pappan förklarar: ”om du frågar en kille med hög grad av aspberger om han kan gå och hämta kaffe, då svara han ja. men han hämtar inte kaffet för det förstår han inte att du förväntar dig”

vd:n berättar: ”jag hade varit och klippt mig en dag och när jag kom till jobbet så frågade en av de anställda om jag hade gjort något för han tyckte att jag såg annorlunda ut. jo, jag har klippt mig sa jag. – det blev inte så bra, sa den anställda och gick in på sitt rum”.

i fikarummet kan vem som helst mitt i ett samtal resa sig upp och gå om denne inte uppskattar samtalet, ingen sitter kvar bara för att vara trevlig. frågar du vad de tycker om din nya tröja så förvänta dig inte en vit lögn.

jag tycker det är toppenbra att man tar tillvara på de positiva sidor som alla har. istället för att se problem och som han sa: ”inte se tillgångarna. bara fråga sig vad vi nu ska göra med dessa människor i samhället?” 

det finns en bok i bokhandeln om autism, den heter varför stannar bussen när jag inte ska av?  intressant med alla människors olika egenheter. tjocka, långa, bruna, skelögda, norrmän och folk med knän som knäpper, alla är vi bra på någonting.

0 Responses to “NTV – normal tills vidare”



  1. Kommentera

Kommentera

