01
Okt
08

que paso?

”När ska vi ge upp det här med integration? Det har ju inte fungerat på herrejösseslänge!”                    – Daniel Spiik (Sd)

Människan flyttar på sig mer än någonsin, jag har själv redan hunnit med att arbeta och bo i både Tyskland och Costa Rica. I Tyskland klarade jag mig hyfsat bra om man bortser från mitt problem med deras jämställdhetstänkande på dagiset där jag arbetade. Annars stämde min kultur, mitt tankesätt och min sociala anpassning bra i Tyskland. I Costa Rica var det lite svårare, jag kände mig ibland mer organiserad och framförallt tyckte jag och mina svenska vänner på samma volontärresa att vi svenskar i större utsträckning gjorde det som vi var tänkta att göra, hade mer av konsekvenstänkande och struktur på saker och ting. Detta i jämförelse med de andra costaricanska ungdomarna i projeket. Men allt har ju som man brukar säga både sina bra och dåliga sidor. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Men att vara uppväxta i olika kulturer med olika förutsättningar gör att man som människa handlar olika i vissa situationer. Man kan diskutera länge om vad som fungerar bäst.

Min fria tanke kring mitt eget mer strukturella handlande i Costa Rica är både en blandning av ”duktig-flicka-syndromet” och det faktum att vi i Sverige alltid har fått lov att tänka framåt. Inför vintern har vi alltid varit tvingade att skaffa mat, värme och tak över huvudet. I Costa Rica kan man slappna av på ett annat sätt, sträcka sig efter en banan när magen kurrar och lägga sig under en palm inför nattsömnen. Det svenska samhället är överlag mer organiserat och mindre korrupt. Det är bara ett exempel på vilka omständigheter som i olika utsträckningar påverkar våra personligheter.

Att inte acceptera att människor från olika bakgrunder i dagens samhälle blandas mer än tidigare är att blunda för sanningen. Att inte vilja arbeta för att göra det bästa av detta faktum och ta vara på de tillgångar vi alla bär på är att vara bakåtsträvande. Att inte inse att vi genom att mötas och blanda oss får en mer spännande, färgrik och intressant värld är att förstöra möjligheten för sig själv till ett mer levande liv! Att resa är det bästa jag vet och att träffa och lyssna till andra människor med annan historia än min egen är mer intressant än någonting annat!

Jag frågar Spiik om vi ska ge upp frågan om mobbning också då kanske? Det är en svår fråga som hängt med länge.

P.S Senare uppkommen diskussionsfråga kring en viss situation; solen steker, stranden är 0 meter bort, värmen är intensiv men vindarna svalkar. Damen längre bort säljer kalla milkshakes men våra arbetsuppgifter är att med spade och skottkärra flytta kubikvis med sand till parken som vi håller på att bygga. Jag och de andra svenskarna i projektet jobbar så svetten lackar eftersom detta är vår uppgift. Vi får ingen lön och vi är där frivilligt men det är ändå meningen att vi ska hinna klart med parken innan mars månad. Dessutom gillar vi att arbeta i grupp för ett genemsamt mål. Samtidigt på samma strand ligger costaricanerna och solar sig fast att de egentligen har samma arbetsuppgifter som vi,en av dem frågar: ”why are you working Jennie?”. Jag blir så provocerad av deras i mina ögon ansvarslösa och nonchalanta stil att tårarna sprutar av frustration. Jag tycker att det aldrig går att planera någonting för de kan inte följa en planering. Frågan är vem som gör rätt? Vi som jobbar för vårt miljöprojekt eller de som ligger i solen och njuter? D.S

1 Response to “que paso?”


  1. 1 Anonym
    oktober 2, 2008 kl. 1:26 f m

    Varför skriver du detta på en blogg och inte till Spiik? Han syftar i alla fall på den framgångsrika assimilationspolitik som Sverige bedrev fram till 1975. Det är den som sd vill återgå till. Du får gärna läsa på lite om den. Men du kanske anser att det är helt i sin ordning att vi får en massa enklaver och drygt 150 invandrargetton spridda över hela landet. Vad vet jag…

    Hela ditt blogginlägg är bara struntprat. Titta på länder som Finland, Danmark och Japan – där har du framtiden. Där har du en fungerande och ansvarsfull invandringspolitik, inte Sveriges massinvandringspolitik, som är den mest liberala i hela västvärlden och som hela världen skrattar åt…

    http://falkblick.nu/?p=374

    Lars Danielsson (s): ” Det är mycket svårare att påverka den europeiska debatten om man ligger i ena ytterkanten i en sakfråga. Det har vi gjort i asyl- och migrationsfrågan. Det kan vi på många sätt vara stolta över att vi har gjort, men det är klart att en effekt av det är att det har varit svårare för oss att påverka hur den europeiska lagstiftningen ska se ut. Och det är det pris man får betala när man har en så väldigt, nästan utrerad uppfattning…

    Alla politiska partier i Sverige har varit överens om att vi ska ha en mycket liberal asyl- och migrationslagstiftning. Där skiljer vi oss från i stort sett alla andra medlemsstater i Europa. Effekten blir då att dom andra ser oss som lite tokiga extremister.”


Kommentera

