19
Sep
08

jag har köpt en rosa kamera, samma som Törnrosa skulle valt

idag köpte jag mig en kamera (vilket kommer resultera i fler bilder på denna blogg)

hur som helst, det fanns två kameror att välja på av samma modell, en blå o en rosa. frågan är varför jag valde den rosa? var det en slump? är det genetiskt att fler flickor väljer rosa och pojkar blå? eller valde jag den rosa kameran eftersom den på grund av färgen hänger samman med allt annat rosa som vi utan snopp omgärdas av under uppväxten. dockor ligger i rosa förpackningar, allt från pennor, dörrskyltar och nyckelringar med feminina namn är rosa, flickavdelningar på både leksaks- och klädaffärer är rakt igenom mer rosa än blå, gratulationskort till flickor är rosa och tidningar riktade till tjejer är rosa. till och med mcdonalds hade i alla fall när jag var liten en leksak (gärna i rosa) riktad till flickor och en annan leksak för pojkar.

idag har jag köpt mig en rosa kamera. för ett år sedan slängde jag ingenjörsplanerna i papperskorgen och sökte mig istället till det kvinnodominerande socionomyrket. samma dag som jag skickade in ansökan lästa jag om att socionomyrket är minst ekonomiskt lönsamt att utbilda sig till av alla yrken som finns att studera till på svenska högskolor idag. samtidigt som man skriker efter kvinnliga ingenjörer med lovande karriärer som lockmedel.

varför väljer kvinnor vårdyrken? sitter det i generna? är det en slump? eller beror det på att vi redan som barn lär oss att vara duktiga flickor som hjälper allt från lekisfröknar (förskollärare) till mödrar i köket? beror det på att våra leksaker består av små miniatyrkök, dockor som måste matas och sussas till sömns, strykbrädor av plast och nallar som det måste gosas med. beror det på att förebilder som sjöjungfrun, skönheten (hon med odjuret), pockahontas, simbas lejonmamma, moglis tjej, jasmine (hon med aladin) och alla sköna prinsessor i alla sagor som törnrosa och askungen är så ljuva, fromma, försvarslösa, yppiga med lena hudar och hjärtan som längtar efter en stark man som kan rädda dem?

för att mönster skall synas måste man ibland överdriva. men hur ser egentligen världsbilden ut för flickor respektiva pojkar som växer upp idag? vilka roller leds vi in i och vilka förväntningar har samhället? jag lovar mig själv att aldrig prenumenera på tidningen Sagoprinsessor till eventuell dotter i framtiden.

0 Responses to “jag har köpt en rosa kamera, samma som Törnrosa skulle valt”



  1. Kommentera

Kommentera

