18
Sep
08

om han som fick VG efter 2 månader

det är återblick, klass 9A på SVT. jag tittar på den lille finurlige killen som började med ett bottenlågt IG i idrott men efter två månader var uppe i ett VG. elev efter elev som höjt sig från 160 poäng till 300 poäng, höjt sig i betyg efter betyg och nöjda ler mot TV-kamerorna. jag säger inte så mycket om det eftersom jag inte var med under dessa elevers idrottslektioner eller någon annan lektion heller. men jag undrar hur pass olika lärares bedömningsmallar är egentligen? hur stor variation finns det bland elevers olika förutsättningar? vissa kämpar från årskurs ett och kommer inte längre än VG i snitt, de är de där eleverna med lagomstämpel i pannan. vissa kan liksom allt från början och verkar inte anstränga sig alls. medan andra göra stora framsteg och utvecklas både högt och lågt. vad ska bedömas? den enskildes utveckling eller den nivå man tillslut hamnar på? hur mäter man kunskap? och ska man kunna strunta i alla idrottslektioner under 6-7 för att sedan ta igen och rycka åt sig ett VG?

var är egentligen rättvisan?

Jag personligen gjorde ärliga ansträngningar med idrotten under alla mina skolår . visst, jag sprang inte mitt snabbaste under friidrottstävlingarna på kvarnsvedens IP i högstadiet. jag ”glömde” springskorna och gick istället. men det var inte för att jag inte kunde springa. det var för att jag inte vågade när alla tittade på. jag ville prova ensam först, gärna i mörkret. men det var exakt då det gällde, med alla på läktaren. då är det lättare att inte testa överhuvudtaget än att ge allt och kanske förlora.

0 Responses to “om han som fick VG efter 2 månader”



  1. Kommentera

Kommentera

