14
Sep
08

vill du sälja 8 h/dag av ditt enda liv för 24 000kr/mån?

i stockholm finns 65 mångmiljonärer, örebro län 1 och i skåne 5. men dalarna har inte en enda och det är ju lite tråkigt. vattenskoterförsäljaren Kaj lär inte sälja så många 150 000-kronors-skotrar till siljan eller dalälven men han kallar ju i alla fall de värsta för ”helvetesmaskiner” och de kan vi ju klara oss utan. men professor Power i Uppsala säger att det är väldigt betydelsefullt för en regions utveckling att ha en mångmiljonär i grannskapet. Älmhult skulle tydligen vinna mycket om Kamprad flyttade tillbaka dit från Schweiz.

vi i dalarna får tacka utjämningssystemet då vi själva inte drar in så mycket mer än en lärarlön var.

jag tycker det är lite trevligt med rika människor, de har fina hus man kan titta på och dyra bilar man kan skaka på huvudet åt och gissa försäkringspremien. så länge de inte åker på skidsemester i Alperna och studerar studielånsfritt för mina skattepengar så säger jag inget.

men det är förbenat att det finns fattiga barn i sverige och människor som jobbar heltid år ut och år in men ändå inte kan känna sig lite halvrika. jag tycker att 150 kr i timmen är en bra lön för mig. jag har inte haft så många arbeten och är van att roa mig billigt. men om någon frågade om jag ville jobba en timme för 300 kr eller vara ledig så skulle jag hellre vara ledig. jag tycker egentligen inte att min tid är värd att bytas mot pengar. 200 kr för en timmes jobb? aldrig. om det inte vore för att överlevnaden kräver det. men när jag tänker på alla som arbetar för 20 000 kr i månaden, 17 000 kr i månaden eller varför inte 28 000 kr i månaden så känner jag direkt att för endast pengarna är det inte värt det. vem vill ha 25 000 för att sälja 8 timmar av varje vardag i livet? därför är det så viktigt att man får ett jobb som man trivs med. komvux behöver därför utökas även för de som vill läsa in teoretiska ämnen.

allt för många är faktiskt underbetalda om man tänker på att vi bara lever en gång.

0 Responses to “vill du sälja 8 h/dag av ditt enda liv för 24 000kr/mån?”



  1. Kommentera

Kommentera

