06
Sep
08

finns det motiv för att förkasta datorspelande?

det sägs ju att datorspel är bra för att förbättra många färdigheter. till och med Statens folkhälsoinstitut har kommit fram till att datorspelande ger positiva effekter. det är bra för motoriken, språkutvecklingen, fingerfärdigheten, rumsuppfattningen och utvecklande för reaktionstid och det sociala sinnet i och med samarbetet med andra under spelandet. vetenskapliga undersökningar kan inte bevisa att datorspelare är mer lata, äter mer skräpmat eller är mer osociala än andra. men ändå kan jag inte förlika mig med datorspelandet. jag tycker det är torftigt. jag har äntligen kommit fram till vad som enligt mig är sämre med datorspelande som hobby jämfört med andra fritidsaktivieter.

om någon sysslar med frimärkssamlande, knyppling, hockey eller fågelholksbyggande så är det något jag kan möta upp och relatera till. jag kan ha åsikter och på ett eller annat sätt intressera mig och dela intresset. datorspelande där emot är inget jag på något vis kan känna mig delaktig i: ”Hej, hur gick det idag när du krigade? fick du många poäng?” totalt ointressant för den oinvigde. det var bara det jag ville ha sagt ikväll.

0 Responses to “finns det motiv för att förkasta datorspelande?”



  1. Kommentera

Kommentera

