03
Jul
08

en vacker natt

en otroligt vacker natt. ett speciellt ljus. inne i hallen steg ett moln av olja. jag la ut tjocka torkdukar på golvet för att suga upp sörjan. linjen stod stilla och klockan tickade långsamt, långsamt.ute kom ljuset snabbt tillbaka även om kylan höll sig kvar. jag lyfte några ton rullar och lyssnade på ingenting. strax efter klockan 6 cyklade jag hemåt, svängde förbi vid mor min och mycket riktigt stod hon yrvaken i köksfönstret. jag gick in och småpratade lite, hon blev väldigt glad för att jag kom. sedan trampade jag vidare hem för några timmars sömn medan hon styrde hojen mot ytterligare en dags arbete. med ödmjukhet tänker jag på hur många år hon cyklat till detta arbete, tidiga mornar i ur och skur. mellan varven har hon varit hemma för att snyta mig och min syster, torka spyor och trösta vid olika krämpor. mamma.

pappa, han har i alla år gjort sina skift på verket, precis som jag gör nu. precis som min farbror och farfar och tusentals andra masar. mig äger ingen av Åsa Linderborg är en fantastiskt bra bok, nästan så bra som mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. alla livsöden, ja de gör mig ödmjuk.

2 Responses to “en vacker natt”


  1. juli 4, 2008 kl. 1:44 e m

    Vackert och intressant (bland annat då jag jobbar med två stora projekt för SSAB)…

  2. 2 Josse
    juli 6, 2008 kl. 5:57 e m

    Håller på att läsa ”mig äger ingen” just nu. Den är bra. Synd att den börjar ta slut snart så jag läser bara när jag verkligen inte har något annat att göra, eller när jag inte orkar göra något annat 🙂


Kommentera

