16
Maj
08

om man vill ha en liten mysig stuga vid dalälven

så får man punga ut med minst 1 miljon svenska kronor.

har spenderat lunchen inklusive några timmar till hos min kära mormor & morfar. otroligt avslappnande när regnet kyler där ute att få ligga i soffan medan elden värmer från kaminen. jag läste gamla tidningar, käkade pannkakor och tittade ut över dalälven.

brevid deras hus bodde Ivar i cirka 80 år. han var krokig, bodde enkelt och utstrålade gamla tider. han har alltid funnits där under min barndoms alla somrar men nu finns han inte där mer. inte för att det spelar mig någon större roll för han sa aldrig något, han var inte den mysiga gubben som bjuder på kola utan snarare den lite tjuriga varianten. han hade bott där med sina syskon på 20-talet och sedan blivit kvar i den lilla stugan vid älven. mormors föräldrar skaffade huset brevid någon gång i mitten av 1900-talet och nu har mormor och morfar tagit över. det jag vill komma till är att…att nu är det inte alls samma enkelhet i att skaffa den där röda stugan vid älven.

gubbens hus gick för stora penningar under budgivningen efter hans bortgång, huset var inget att ha kvar och den nya tomtägaren är i full gång med att bygga ett nytt hus. det gäller att passa på medan falu rödfärg fortfarande finns att tillgå. mormor och morfars tomt är 10 ggr större och jag vågar inte ens tänka på hur många arbetsliv som socionom jag behöver samla på mig för att kunna köpa något liknande. nu kommer tyskarna, norrmännen, danskarna och eliten för att köpa våra förfäders stugor. barnbarn ärver tillsammans och några lär köpa ut de andra, har inte råd och lär sälja farfars gamla föräldrahem vid sjön. det jag vill komma till att det är kostsamt att köpa villa, bil och sommarstuga. befolkningen ökar och livsstilstidningar hurrar för stora tomter med mysiga gamla hus. men man bor inte kvar i den lilla stugan som ens föräldrar byggde på 20-talet, det är nya tider, hårdare tider där ekonomismen  försätter mig på en kolonilott på sig höjd. men jag säger bara det, jag är så nöjd med min grankottelya, studentettan på 22 kvadrat så kom då era tyskar och köp mina förfäders slit och fördärv! ta våra små röda stugor och bygg era pooler över kolmilorna! låt ernst inreda varje mysig knarrande vind till yogaforum men glöm aldrig Dan Andersson och hans vänner! Jag låter mina kusiner ta över alla sommarstugor som min skilsmässofamilj samlat på sig åt alla håll och så köper jag en cykel med inbyggt tält istället!

det känns ändå på något sorgligt vis som om delar av vårt kulturarv faller arbetarklassen ur händerna…

morsning

0 Responses to “om man vill ha en liten mysig stuga vid dalälven”



  1. Kommentera

Kommentera

