02
Maj
08

så blev ärade 1 maj

dagen till ära tog jag på mig mina röda skor och hängde den röda väskan över axeln. det var jag, min samboende, mor och hennes karl som traskade ner mot sveatorget i borlänge. stämningen var upprymd även om det inte alls nådde atmosfären vid borlänges vårmarknad för ett par veckor sedan. men Borlänge Skolors Musikkår spelade så pampigt och de röda flaggorna vajade i vinden när vi nådde fram.

Borlänge Tidning skriver idag 2 maj att 350 personer gick tillsammans i 1 maj-tåget igår, inte pjåkigt det inte. även om det var fler för 20 år sedan, fler var dom även i publiken som kantade gatorna på den tiden.

tåget nådde galaxen och vi tog plats för att lyssna på årets tal. där började jag fundera skarpt över om jag hamnat på PRO-möte eller om det verkligen var här man skulle höra årets 1 maj-tal. jag vände och vred på huvudet men såg mest gråhåriga pensionärer vart jag än tittade, nåja några undantag fanns ju men fortsätter det på detta vis blir det inte många i publiken om 10 år. om nu inte framtidens pensionärer tar plats i bänkraderna i stället i brist på annan avgiftsfri samlingsplats men i så fall är det lika tokigt. det här måste det bli ändring på!

1. den som talar måste vara inspirerande och säga annat än ”frihet kräver rättvisa” & ”alla ska vara med”

2. kanske bör man dela upp talet i mindre forum där man kan gå runt och lyssna/debattera kring olika ämnen

det sistnämnda skedde dock i borlänge efter talen men jag tror inte ungdomarna slöt upp där heller. nya mötesformer behövs eller i alla fall färgglada talare. Handels förbundsordförande hade väl en hel del vettigt att säga men lokalerna var trista, scenen absolut inte ändamålsenlig och hans framtoning en aningens för tråkig helt enkelt. senare tog dalkurds orförande över talarstolen och hans tal tilltalade mig betydligt mycket mer! han talade om fotbollens betydelse (se mitt nedanstående blogginlägg) och kurdernas situation i världen. betydligt mer konkret och medryckande än upprepning om vikten av frihet och rättvisa som vissa andra framhävde på olika sätt om och om igen utan att egentligen tydligt framföra förslag på hur.

sitter och tittar på SVT:s sänding från majtalen igår av Mona Sahlin och Lars Ohly. deras tal ger jag mer än godkänt och ser att liknande talare behövs även i borlänge för att få fart på trötta själar efter valborgsfirandet. min favorit Göran Greider talade i grannkommunen Gagnef och dit beger även jag mig nästa år om inte borlänge arbetarkommun piffar till sitt 1 maj-firande till något mer än ett PRO-möte!

Sist men inte minst, en talade bild från 1 majfirande på galaxen i borlänge för att illustrera den åldrande publiken glest mellan bänkraderna och den icke så inspirerande scenen:

1 Response to “så blev ärade 1 maj”


  1. 1 Magda
    maj 2, 2008 kl. 6:51 e m

    Ja, vad ska man göra?
    Att lyssna på tradiga tal i grupp har jag inte så mycket för. Det händer ju inget! Varken där & då eller senare. Jag håller helt med dina punkter. Inspiration och delaktighet! Inspirera till en plan… ”Så här ska vi göra; vårt mål är..X.. därför att..Y..och så här ska vi nå dit..delmål 1, delmål 2, delmål 3 osv. Få folk att förstå att politik inte är en kaka av slumpmässiga ingredienser som ska degas ihop (som jag själv känner efter ett 1 maj-tal), utan att det är en process där man ska göra en nyttig limpa med goda ingredienser & syftet är att få folk att må bra!
    Jag har annars hört (som inte har direkt med detta att göra) från några håll att mer individualistisk politik kommer vara det som gäller i framtiden. Personval etc. Vad nu det innebär? Kanske mer effektiv politik, grupprocesser är så långsamma. Men givande!

    Power to the people!


Kommentera

