26
Apr
08

hångel och utanförskap

igår var det labjans och livat uppe på hela brickbacken tror jag. det är min första helg utan pendling tillbaka till borlänge och alltså första helgen i örebro sedan studietiden började. och vilken helg jag valde sen! en av årens finaste dagar beträffande vädret och festsugna studenter i varje liten lya. min granne började redan vid 13.00-tiden med att fylla den nyinköpta 6000-literspoolen inför kvällens poolparty. jag och fotbollstjejen från lidingö satt då fortfarande med meeuwisse, liedmann och lundqvist i knät, försökta dra igenom några kapitel var i alla fall.

sedan kom kvällen och finkläderna åkte på. en tur till musikaltjejen från gävle och hennes stora lägenhet. chips, dip, skål och bladder. truppen traskade vidare till kåren. stannade vid poolpartyt och kollade läget men väl framme vid kåren visade sig kön vara mycket längre än förväntat. just ja, CSN-pengarna hade ju betalats ut samma dag och såklart att vårkänslorna fick folk att gunga i väg glada i hågen till kåren. jag och värmländskan agerade förälder på stan och såg till att alla kom in. sedan vandrade jag hem igen, nöjd med kvällen och glad att den slutade redan vid 01-tiden. vill inte sova bort hela den kommande lördagen. när hyreshuset jag kallar hem började torna upp i horisonten såg jag att ett par tre tappra själar fortfarande satt kvar i poolen. ett par var bokstavligt uppslukade av varandra och bytte saliv i snabb takt. den andre killen satt bortkommen i ena kanten av poolen och om jag inte minns fel pillande han tankspritt på en kvarglömd svart strumpa. -” vad är det här nu då?” frågade jag. -”det är hångel och utanförskap” svarade killen som fick hångla.

ja, vad säger man? högstadietidens hårda miljö med uppdelningen mellan de som får och hångla och de som inte får hångla hänger tydligen med ända upp på universitetsnivå.

0 Responses to “hångel och utanförskap”



  1. Kommentera

Kommentera

