16
Apr
08

två av två historier

vi fortsätter där vi slutade, Borlänge stadshus, januari 2005. jag fortsätter vippa och småprata med kvinnan i ett av kontoren. hon frågar mig om lite av varje och jag berättar att jag läser tyska på fritiden. -”åh, va roligt!” tyckte hon och såg lite präktigt stolt ut över mig. hon sa att det är bra att läsa upp betyg på Komvux, men svarade jag -”jag läser inte upp något betyg på Komvux, jag läser vidare, läser tyska på högskolan efter jobbet…” Ännu en gång förvånar lokalvårdaren med att faktiskt inte bara kunna damma kontorsdamm utan även kunna prata lite tyska. Vem trodde det? Inte dam(m)en på kontoret i alla fall.

1 Response to “två av två historier”


  1. 1 Maggie
    april 16, 2008 kl. 8:40 e m

    Va? Jag häpnar… Vilken fördomsfull tant! Tack för att du delade med dig, tankeväckande! Bara av nyfikenhet, vad hade hon själv för arbetsuppgifter? Om jag ska vara så fördumsfull som hon själv var (vilken är hemskt onödigt egentligen, men jag kan inte låta bli) kan hon ju själv omöjligt ha någon högskoleutbildning med den attityden…

    Jag har själv ”lokalvårdat” en hel del i mitt liv, och jag älskar den erfarenheten! Inte bara för att man blir grym på att städa, utan för att jag i och med det har fått en oerhörd respekt för ALLA arbeten. Framförallt lokalvårdarens slitsamma och mycket nödvändiga arbete.
    Jag städade på ett ställe i Stockholm och vissa bemödade sig inte ens med att säga hej till mig, den obetydliga lilla städtjejen. En snäll tant gav mig en toblerone, hon tyckte så synd om mig och sa att jag nog snart kommer flytta tillbaka till Dalarna… Ja, det blir så när man får barn då längtar man tillbaka till sina rötter.
    Jaha, kanske det tänkte jag och tömde hennes papperskorg. Ungefär som att alla lokalvårdare får barn när de är unga för de har inga utbildningsambitioner, bara familjeliv i tankarna… eller såg jag gravid ut eller vaddå?

    Du är grym! Fortaätt skriv, jag läser o förundras!


Kommentera

