15
Apr
08

en av två historier

det är en sak jag måste få berätta, för denna historia säger så mycket och jag tycker du ska ha den i åtanke.

Det var för ett par-tre år sedan då jag nyligen hemkommen efter några månader i Berlin, Tyskland fick jobb som lokalvårdarvikarie på Borlänge stadshus. Blev kvar i cirka 4 veckor men var ändå med om ett par intressanta händelser. Tänkte börja med att berätta om när jag var inne på en av enheterna för att damma av kontoren. -”Här kommer VIP-gästen!” brukade jag säga när jag klev in med dammvippan. En trevlig och välklädd kvinna i ett av kontoren började genast småprata och frågade om jag var intresserad av att läsa vidare. Jo, det hade jag ju tänkt att göra. Hon upplyste mig om att det fanns ett stipendie jag kunde söka och hon hjälpte gärna till. Vi pratade lite om detta stipendie följande dagar och hon visade mig information på internet. Trevligt, trevligt. Jag frågade om jag kunde söka för geografistudier på Högskolan i Falun för det var vad jag hade i åtanke. Hennes svar blev: -” Nej, men det här stipendiet är ju för elever med OFULLSTÄNDIGA gymnasiebetyg”. Jag tyckte hennes svar var ytterst pinsamt – för henne. Men hon verkade i alla fall obrydd. Min slutsats är att bara för att jag som ung tjej på väg fram i livet tar ett extraknäck som lokalvårdare så tror vissa kontorsnissor att jag har ofullständiga betyg. Jag som alltid varit en pluggis och en mycket ordentlig elev (i alla fall utåt sett).

3 Responses to “en av två historier”


  1. april 15, 2008 kl. 12:55 e m

    Fan, Jennie!
    Den här skulle ju passa fint som fasiken som insändare i kommunens personaltidning.
    Vill du ha en e-postadress så fixar jag den åt dig…
    Keep it up, girl!!

  2. 2 jenniebee
    april 15, 2008 kl. 1:36 e m

    Självklart! Jag publicerar gärna mina små historier på andra forum 😉 Men vänta bara tills historia två av två kommer upp här! 🙂

  3. 3 Maja M
    april 15, 2008 kl. 8:05 e m

    jag kan knappt bärga mig…
    tack för senast förresten! kul att förena nytta med nöje på tåget=)


Kommentera

