17
Mar
08

om att bannlysa spännande böcker

nog för att en hel del av min kurslitteratur är intressant så tar det ändå emot ganska ofta när man slår sig ned för att plöja en bok ur litteraturlistan. Många av dessa böcker genomsyras av ett stelt fackspråk vilket ögonen endast dansar runt på utan signal till hjärnan vilket alltså då heller inte leder till någon vidare förståelse för vad som läses. Märker ni att jag själv antagit detta språkbruk?

För att inte ha något bättre att jämföra med borde jag inte heller under mina fria tid läsa några andra böcker än just kurslitteraturen. Kanske glömmer jag efter ett tag hur det känns att kura ihop sig bland sängens kuddar med en god bok och möjligen leder det till att jag lättare står ut med dessa fackböcker. Jag menar nu inte att all läsning jag behöver klara av för att få min socionomexamen är tråkigt men alla kapitel i alla böcker är ju absolut inte roliga. I och för sig så uppmuntras vi socionomstuderande att läsa så många böcker som vi bara kan kring till exempel verklighetsbaserade och svåra livsöden. Pojken som kallades det, Svinalängorna och andra böcker som skildrar tuffa levnadsvillkor passar perfekt för oss framtida socialsekreterare. Just nu läser jag Mitt Iran av Shirin Ebadi, mottagare av Nobels fredspris 2003. En bok jag verkligen kan rekommendera. Men Nyckelbegrepp i socialt arbete av Åke Bergmark är jämföreslevis inte lika fängslande och det är just den sistnämnda som jag ska ägna den kommande timmen åt.

0 Responses to “om att bannlysa spännande böcker”



  1. Kommentera

Kommentera

