20
Dec
07

Många järn i elden

Denna vecka ville jag komma i form. Få in lite julstämning i hjärta och mage. Det går ganska bra faktiskt även om jag stressar upp mig utan anledning. Varför vet jag egentligen inte. För att man förväntas vara stressad kanske. Igår när jag hade svettas klart på ett Friskis&Svettis-pass sa ledaren under strechingen – ”Va skönt och röra på sig mitt i julstressen” Jasså, så det var den självklara kommentaren så här innan jul. Att folk stressar det är ett tydligen ett faktum och helt naturligt i denna tid. I så fall kan vi lika gärna ställa in alltsammans om man ska ha den inställningen. Egentligen. Snart finns ingen ro kvar utan endast svindyra julklappskrav, årets julklapp en GPS. Kyss mig där bak. Vilka ska jag köpa den till då? En till far, en till mor och lilla vicke vire. Det håller ju inte.

Jag gillade inte julen. Men nu gör jag det. Nu när jag har mitt egna hem där jag kan få har precis så mycket jul jag vill. Tänk om man skulle ha barn. Då skulle jag känna press att vara pedagogisk och berätta om julen, göra alla möjliga sorters pyssel och ha ljusen tända och doften av lussebullar i köket. Men den rollen kanske förskola och skola få ta sig an. Man kan väl inte vara karriärskvinna och hemmafru på samma gång. Men det är den bistra sanningen för många föräldrar i dagens samhälle.

Jag har i alla fall i en god väns sällskap gjort julgodis och lagt i fina burkar med texten ”Jennies julgodis 2007” . Burkarna är av mig dekorerade med tyghatt och snöre. Det är trevligt. Julhandlade i centrum idag och det var inte trångt och stökigt.

Mitt upp i julgodisfixandet ringde telefonen. -”Hej, jag ringer från Naturskyddsföreningen. Du var medlem här 2003 och jag tänkte höra om du vill komma tillbaka till oss. Så kan du vara med och påverka nu under klimatförändringarna.” Jo,jo och visst, visst. Jag berättade att jag numer är medlem i Miljöförbundet Jordens Vänner och när jag tänkte efter så kunde jag även räkna upp Röda Korset, Rädda Barnen, Djurens Rätt, Hyresgästföreningen och jag vet inte allt. Världsföräldrar är vi också. Många medlemsavgifter för en fattig student. Men skicka ett inbetalningskort ni också då så kanske någon betalar in av bara farten.

Men visst är det mycket omkring en nu för tiden. Julgodis och engagemang i både det ena och det andra.

0 Responses to “Många järn i elden”



  1. Kommentera

Kommentera

