18
Dec
07

Tuna Hästberg, Idkerberget och bedjande muslim

Kom precis hem efter en lite stressig men trevlig julklappsinhandel med min far, hans fu och hennes dotters lille son, mitt gudbarn. Lite rörigt att hålla koll på familjen nu för tiden. Men mysigt med små barn som springer runt och är söta i toppluvor.

Är nu nyduschad efter jobbet. Om drygt en timme kommer andra halvan av min släkt för att fira mig. Det gäller att hålla isär dem. Men var är min samboende? Ska han inte dyka upp har han tänkt? Ska han gömma sig bakom något rör i Amsberg? Låt gå då. Men då tänker jag vara apsnygg under kalaset men när han väl kommer hem tänker jag sminka av mig, låta mascaran ligga kvar under ögonen och se trött ut. Som hämnd för att han inte kalasar med mig och min härliga släkt. Fast ja, det kan ju hända att han dyker upp också…

Jobbade för kommunen idag. Var runt i hela och halva stan för att julstäda åt både den ena och den andra. Med mig hade jag en väldigt trevlig tjej, trodde jag. Hon såg nämligen ut som 19-20 år ungefär. Men det visade sig att hon var en mogen kvinna på 39 år. Helt otroligt. Måste vara något speciellt med dom där somalierna. Inte en rynka hade hon, lång och ståtlig med ett av världens fräschaste leenden. Vi var ut till landsbygden och mina fördomar besannades när han sätt där med en tom Koskenkorva och rökte vid vardagsrumsbordet. Men trevlig var han, ja för sjutton. På vägen in till stan igen ursäktade hon sig för det var dags att be. ”Ja,ja” sa jag och försökte se något av vägen framför mig trots solen som lyste rakt in i bilen. Hon satt bredvid och talade med sin Gud. Jag höll kontroll på ratten så vi inte kanade i diket. Tanten på stan bjöd på glögg mitt i alltihopa. Men min kollega fastade så hon ville inte ha. Intressant det där. För vi blev tillfrågade om vi kunde jobba i morgon också. Helt OK för mig. Men den vackra kvinnan firar en stor högtid imorgon så hon vill helst inte komma in och jobba förrän efter 12 i alla fall. Barnen är lediga från skolan och så. Hade säkert varit bättre för henne att få jobba på julafton än i morgon den 19 december. Men de svenska röda dagarna i almanackan är inte anpassade för den vackra kvinnan och hennes kompisar, indierna på högskolan som firade i kårhuset för ett tag sedan eller för dom som helt enkelt inte bryr sig när det är fest. Vi fick i alla fall ett par julstjärnor av paret i den stora lägenheten och jag frågade den vackra kvinnan om hon kunde hålla dom medan jag körde. Men så var det dags att be igen och julstjärnorna stod ostadigt i hennes knä medan hon koncentrerade sig på något helt annat. Jag körde så försiktigt jag kunde över is och snö. Telefonen ringde, jag svarade. Det var chefen som ville prata med den vackra kvinnan. Men…vänta….hon ber ju…vad ska jag säga…kan jag knacka henne på axeln mitt i bönen? ”Ursäkta, dom ringer från kontoret” Nej, jag bad chefen vänta. Stannade bilen vid vägkanten och lutade mig tillbaka.

1 Response to “Tuna Hästberg, Idkerberget och bedjande muslim”


  1. 1 Henka
    december 18, 2007 kl. 5:50 e m

    trevligt att se att du har lite funderingar över livet, läs nu nasse puh så ska du se att du inte stressar upp dig över småsaker som att det ”råkade” bli övertid just idag


Kommentera

