04
Dec
07

Fniss och tomrum

”Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning, det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast. Den är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast. Vargtimmen är också den timme då de flesta barn föds.”
Ingmar Bergman

Vaknade kring 04.00 tidigt i morse. Det var alldeles knäpp tyst här hemma och med ett ryck steg jag ur sängen. Skyndade ut i hallen och stegade runt ett tag i den kolsvarta lägenheten. Därefter vaknade jag till och mina tankar klarnade. En klump låg och vilade nere i magen. Inte bara min vattencysta utan mer som en liten sorgsen sten. Kände mig ensam och det var ödsligt. Det känns alltid så när jag vaknar upp ensam i gränslandet mellan natt och dag.

Tidigare på kvällen när jag somnade låg jag i hans armar och kvällen hade varit lång. Vi drack te med gospelsnickaren från Edsbyn och pratade om omskärelse, Gud och krig. Om en timme landar min käre, snickaren från Edsbyn och deras resekamrater i Tel Aviv. Det var en sådan stor kontrast mellan den trevliga tekvällen full av samhörighet och mitt ensamma uppvaknande med stenen i magen.

Innan jag somnade låg jag och lyssnade på deras samtal ute i vardagsrummet. 

 -”Watt do jo think abaåt the israelian settel rings”

Jag fnissade och kunde inte sova. Det kändes som någon slags vaka. Bilen från Leksand skulle hämta upp dem vid 02- tiden och färden mot Arlanda skulle bli början på denna resa.

 De fortsatte diskutera vilka frågor de skulla ställa till bosättarna, druserna på Golan och palestinierna på Västbanken. Svårt att få till det rent gramatiskt på engelska.

Nu är den ljusa dagen här och ångestkänslorna från den tidiga morgontimman är långt borta för den här gången. Jag är inte med på deras resa. Jag sköter istället tvätten här hemma och ser till att adventsljustaken är tänd i fönstret. Har såklart en del kemi att göra också så det rullar väl på som vanligt.

Jag hoppas att resan till det så kallade heliga landet blir lika inspirerande för dem som den var för mig.

0 Responses to “Fniss och tomrum”



  1. Kommentera

Kommentera

