29
Nov
07

Det var ju det här med bara bröst

Bara bröst. Dom har badat i badhus med bara bröst. Ja, med brösten bara badade kvinnorna från Bara Bröst Rörelsen i badhus.  Det är klart att jag funderat över frågan flera gånger. Senast en diskussion under en kafferast i skolan nu i höst.

Borde inte kvinnor också kunna gå in på bensinmacken i bar överkropp utan att det ska var något speciellt med det?

Ibland vill man som kvinna kunna ta av sig BH:n, en varm sommardag. Lägga sig ner i en park för en liten stund och känna lite svalare vindar svalka kroppen. Men att gå runt på gatan utan överdel kan ju dock bli väldigt tungt och leda till tuttsvett beroende på vilka slags behag man bär på. Hemma går jag dock runt lite halvnaken för det är så varmt i vår lägenhet. Väntar bara på att någon granne ska klaga. Läste om ett sådant fall i tidningen Hem och Hyra utgiven av Hyresgästförenigen. Det handlade om en kvinna som tvättade fönstren i bar överkropp om jag inte minns fel. Och grannkvinnan skrev in till denna tidning för att be om råd, hennes man kunde inte sluta titta på den barbröstade granne och så vidare. Det är lite synd att det blir obekvämt för badgästerna när ett par kvinnor dyker upp barbröstade på trampolinen. Men det är spännande också tycker jag detta faktum att bröst är spännande. Att avdramatisera kvinnobrösten vore lite tråkigt även om det i vissa fall vore praktiskt. Att slippa krångla vid ombytet på badstranden. För tänk vad pinsamt om man tappade handduken och visade hela och allt!

Går det rent biologiskt att avsexualisera brösten? Läste någon gång för länge sedan någonstans att kvinnor egentligen inte behöver bröst. Om man ser på många djur så kan de dia sina ungar utan att ha speciellt stora bröst. Enligt denna källa skulle det rent biologiskt räcka med bröstvårtor men människans välformade bröst på kvinnor skulle ha kommit till för att vara just vackra och locka männen. Jag vet inte jag men det är en intressant tanke.

När jag gick i skolan och vi skulle hoppa längd, hoppa höjd, kasta spjut och springa så hade vi tjejer lägre krav på oss än våra hanar till klasskompisar. Om allt ska vara lika skall ju även sådant ändras. Men hur är det nu då? Är kvinnor och män fysikaliskt olika? Ja, jag tror det jag.

Det här med bara bröst har ju diskuterats förr och kommer säkert upp på agendan igen. Vissa kvinnor tycker ju att vi borde bada med kläder på som täcker från topp till tå. Just för att inte göra någon upphetsad.

Jag tror i alla fall att jag behåller baddräkten på ett tag till även om det vore intressant att delta i en sådan där badhusaktion. En gång hängde en bild på mina bara bröst inne på Wasabryggeriet här i Borlänge. Det var under en fotoutställning och det kändes väldigt spännande.

Ja, jag tycker som skrivet att det är spännande att det är spännande.

3 Responses to “Det var ju det här med bara bröst”


  1. 1 E
    december 4, 2007 kl. 7:35 e m

    Bröst är ju spännande, vore ju tråkigt att avsexualisera dom.. 😉 Men verkligen praktisk och bekvämt om det blev så förståss.

  2. 2 josefin
    december 5, 2007 kl. 9:15 e m

    Jag tycker att kvinnokroppen är tusen ggr vackrare än manskroppar och tycker därför att det borde vara helt okej för oss kvinnor att visa våra tuttar, bröst och brön (i norge säger man pupper) utan att någon ska reagera negativt. Kroppar är väl något som, om något, borde visas upp!


Kommentera

