20
Nov
07

Gröna fingrar och skitiga fönster

Solen lyser in denna tisdagsmorgon och visar upp mina fönster från en icke så smickrande sida.

Har varit ute och kört bil i morse. Skulle till vårdcentralen och lämna olika prover däribland urin. Oh, vaknade klockan 07.45 med världens mest fyllda urinblåsa. Vilken pina att inte få lätta på trycket. De första unika dropparna ville dom ha på vårdcentralen så det var bara att knipa igen och sätta sig i bilen. Eller nej förresten, först fick jag lov att skrapa bilrutorna fria från is och snö. Nu är det fixat i alla fall. Väl hemma igen efter en biltur med solens strålar rakt in genom framrutan. Jag såg inte en kotte, körde sakta och hoppades på det bästa.

På tal om prover. En bekant till mig som bor i Stockholm ovanpå en vårdcental berättade en rolig historia som utspelat sig på vårdcentralen under hennes bostadsrätt. Hon hade fått den berättad av en sjuksköterska på plats:

”En man skulle komma en morgon för att lämna avföringsprov. Detta sker vanligtvis väldigt smidigt men han måste ha funderat hemma hur han på bästa sätt kan leverera varan. Han steg in med en pizzakartong och räckte den över disken i receptionen. Receptionisten lyfte på locket och där i låg tre bruna fylliga korvar prydligt upplagda. Hualigen! De tog det lilla prov som behövdes och sedan fick mannen gott ta hem den överblivna avföringen.”

Tänk vilket bestyr man kan ha med saker och ting. Göra en stor sak av minsta lilla bekymmer. Man kan ju inte låta bli att se framför sig hur den här mannen pysslar hemma med att få till ett bra prov som kan ge det perfekta testresultat. Pizzakartonger är ju dessutom rediga förpackningar till för varma organiska ting. Ändamålsenligt?

Ska inte fixera mig vid kiss- och bajshumor såhär på förmiddagen. Tänkte skriva om mansrollen men jag tar det en annan dag.

Min mor besökte mig igår och klagade lite över min pelargon. Den borde jag klippa ner och ställa ner i källaren över vintern tyckte hon. Jaja, inte orkar jag hålla på och greja så. Likt mannen med pizzakartongen. Då slänger jag den hellre i komposten och köper en ny till våren. Nej, sådant orkar vi inte höra på. Om ogröna fingrar. Jag visade istället upp en annan växt jag har som blommar för fullt. Då fick man beröm av morsan. Så ska det vara. Man ska rätta med ett grönt R vid varje rätt. Inte med ett rött V för varje fel. Det är en annan tanke jag har kring det här med bedömning, pedagogik och taktik.    

                                                                                                                                                                                                   

                                                 Den som blommar!                  Den döende pelargonen

1 Response to “Gröna fingrar och skitiga fönster”


  1. 1 Mikaela
    november 23, 2007 kl. 10:27 f m

    Vi har lika bekymmer du och jag, blommor och fönter. Mina fönster bör tvättas för att få bort kattnosavtryck, diverse tassar och människofingrar, de lyser så vackert i morgonsolen… Nej, verkligen inte! Det får bli en uppgift för veckan, nu snöar det. Blommorana däremot skiljer sig lite mer. Dina blommar och min möglar. Följer nog ditt råd och slänger de ledsna och köper nya fram emot vårkanten, tills dess får vi glädja oss med en röd julstjärna. Inte illa talat om julstjärnorna, men jag vill gärna lägga pengar på en blomma som står sig lite längre än jul, en som fyller fler funktioner. På vårkanten, då shoppar vi blommor!!


Kommentera

