14
Nov
07

En laboration av tvättnötter

 Vad händer med kakdegen när den jäser och stelnar till i ugnen? Hur fungerar hårfärg och diskmedel? Men framför allt, hur är det tänkt att mina tvättnötter ska fungera?

När jag svettas och anstränger mig kommer jag på nya  idéer. Genomförde ett jympapass på F&S idag. Då kom jag på att det här med tvättnötterna skulle kunna användas i mina studier. Kemi i vardagen är temat på uppgiften vi fått. När jag låg där på golvet och stånkade så slog det mig plötsligt att det där med tvättnötter skulle vara intressant att göra en studie av. Så får jag in mitt miljöintresse också. Dessutom slipper jag lära mig hur diskmedel fungerar. Fast den där sista meningen tar jag tillbaka för jag är inte den som är den. Bara den som lär ut något brinner för saken i fråga så är det mesta otroligt intressant. Även diskmedel.

Nej, nu är det dags att krypa till kojs. Men jag tar datorn med mig, såklart.

PannbandsJennieBee

4 Responses to “En laboration av tvättnötter”


  1. 1 E
    november 17, 2007 kl. 7:25 e m

    Jag vill gärna veta hur tvättnötterna fungerar! Dom knöckliga, brunaktiga små pluttarna såg inte ut som något som kan rengöra liksom…

  2. 2 Jerk
    november 18, 2007 kl. 9:38 e m

    Tvättnötter har jag ingen som helst koll på, men vill du ha en snabb genomgång av hur tvättmedel fungerar vet du vem du ska ringa…

    Lipofila svansar is the shit!

  3. 3 jenniebee
    november 25, 2007 kl. 4:29 e m

    Jag ringer Jerk! Men du…lipofila svansar? Hm???


Kommentera

