13
Nov
07

Man kan väl inte bara sitta hemma vid köksbordet och tycka massa saker?

Var till Edsbyn i helgen. Mycket trevligt samhälle. På en sådan plats, med vackra trähus som utstrålar snickarglädje, med åkrar och ängar runt knuten skulle jag vilja bo. Men vad kan man få för arbete i en ort likt Edsbyn? Jag hoppas landsbygden kommer leva och leva upp för all framtid.

I Edsbyn samtalade vi om konflikten mellan Israel/Palestina. Av sådana samtal blir jag så engagerad och inspirerad så jag vet inte vad jag ska ta mig till. När det kommer till denna förbenade konflikt så är det ju så att man kan bli upprörd över mindre. Vad ska man ta sig till? Min kära sambo ska få åka dit i december och jag är avundsjuk. Men sedan ska vi få kanalisera vårt engagemang genom diskussionskvällar med intresserade människor. Men kan man få utlopp för allt man känner? Alla människor borde få chansen – och ta den, få åka iväg och se andra sammanhang. Uppleva andra människors vardag och livssituation. Somliga går verkligen i trasiga skor, som Cornelis sjöng. Fast det finns ju många som trivs så bra hemma att de inte gärna åker någonvart och vissa är blyga och nöjda med de vänner de har och finner inget intresse i att träffa några nya människor. Vem är jag att döma? Fast jag tror världen kan tjäna mycket på att vi möts över gränserna som man så fint brukar säga. Man kan väl inte bara sitta hemma vid köksbordet och tycka en massa saker?

Vart jag vill komma när jag är på det här humöret är till en stor tombola. Där i lägger man lappar med namn på, en lapp för varje människa här på jorden. Alla får dra en varsin lapp och för en tid ta över den människas liv vars lapp man fick. Kanske skulle man bli mer empatisk, mindre fördomsfull, gästvänligare eller i alla fall lite mer allmänbildad.

0 Responses to “Man kan väl inte bara sitta hemma vid köksbordet och tycka massa saker?”



  1. Kommentera

Kommentera

